Är det nån som vet hur man ska göra i Outlook Express för att kunna göra så att alla mail som kommer in hamnar i inboxen för både dator 1 och dator 2?
Outlook Express
18 svar · 528 visningar · startad av Ere
Dator 1 och dator 2?
Du menar du vill ha samma inbox på flera olika datorer?
Köra IMAP?
Flyttas från Program - Övrigt.
Konfigurera Outlook likadant på båda datorerna. Alltså till att läsa från samma mailkonto.
UlfT skrev:
Konfigurera Outlook likadant på båda datorerna. Alltså till att läsa från samma mailkonto.
Men om han då läser mailet på dator 1 så får han inte det till dator 2.
greyhound skrev:
Som sagt tidigare IMAP funkar för detta ändamål tror jag.
IMAP är mycket bra med home.se, då har man ju samma mail på webbmailen och i mailklienten.
Kanske det, men det finns ett enklare sätt.
Tools>Accounts>flik mail>Properties (för aktuellt konto)>flik Advanced>Leave a copy of messages on server
Quid skrev:
UlfT skrev:
Allt beror på hur det är konfigurerat. Jag har ett mail-konto där det går utmärkt att läsa samma mail från flera datorer. Det viktiga är att jag har konfigurerat att mailen ska ligga kvar på servern även efter att jag har läst det. Därmed får jag samma mail till flera datorer.
En liten fråga bara.
Om nu de båda epostklienterna sparar mailet på servern. Hur fasiken får man bort det sen?
(Sätter man att bara den ena ska spara så försvinner ju mailet från servern om det är den som inte sparar mailen som kikar på mailen först.. väl?)
solbulle skrev:
En liten fråga bara.
Om nu de båda epostklienterna sparar mailet på servern. Hur fasiken får man bort det sen?
(Sätter man att bara den ena ska spara så försvinner ju mailet från servern om det är den som inte sparar mailen som kikar på mailen först.. väl?)
Det finns funktioner för det i vissa e-postprogram, annars så finns det säkert fristående program som också gör det möjligt att logga in på pop-servern och radera enskilda mail.
Personligen så tycker jag att det är klart smidigast att använda sig av IMAP om man har den möjligheten eftersom det är utvecklat för att man ska kunna lagra mailen centralt. Det ger även fördelen att kunna spara mailen i olika kataloger på mailservern samt att spara de mail man skickar centralt. Det är saker du inte kan göra ifall du använder POP.
clarkbones skrev:
greyhound skrev:
Som sagt tidigare IMAP funkar för detta ändamål tror jag.
IMAP är mycket bra med home.se, då har man ju samma mail på webbmailen och i mailklienten.
Kanske det, men det finns ett enklare sätt.
Tools>Accounts>flik mail>Properties (för aktuellt konto)>flik Advanced>Leave a copy of messages on server
Jo det funkar, men då sparas inte skickade mail så man ser på båda datorerna osv.
UlfT skrev:
Quid skrev:
UlfT skrev:
Allt beror på hur det är konfigurerat. Jag har ett mail-konto där det går utmärkt att läsa samma mail från flera datorer. Det viktiga är att jag har konfigurerat att mailen ska ligga kvar på servern även efter att jag har läst det. Därmed får jag samma mail till flera datorer.
Poängen var ju att du inte sa hur han skulle konfa. Bara att det skulle vara samma konfig på båda ;)
solbulle skrev:
En liten fråga bara.
På samma ställe som jag beskrev kan man också ställa in att mailet skall tas bort efter x antal dagar.
Jag vill få så att flera datorer ska kunna få samma mail och kunna se alla mail man skickat fån datorerna. Hur gör man så att IMAP fungerar... Jag har Telias mail
Jag hittar inget att Telia har stöd för IMAP och då funkar det inte...
Men man kan ju maila dom och fråga.
Jag skulle kanske göra som så att jag såg att datorerna delade på mailfilerna. I OE kan man peka ut var mailfilerna skall ligga. Du kan alltså dela ut & mappa up mailmappen på den ena datorn och konfa den andra så att den läser från den utdelade mappen. Då kan du se samma skickade mail. Fast datorn med den utdelade mappen måste vara på då du vill använda den andra datorns OE...lite bökigt, kanske
Med pocomail kan man välja att ladda ner mailen från server, radera, lämna innan man tar ner mailet.
Men klart för att få tillgång till detta behövs den underbara pocomail.
Vad jag vet funkar inte denna metod med o-express behövs nog konfigureras på server nivå, som är svårt utan hjälp av ISP'n.