webForumDet fria alternativet

Star /Open Office

6 svar · 241 visningar · startad av PAN

PANMedlem sedan feb. 2002134 inlägg

Hej
Vad är era erfarenheter av Star Office och Open Office.
Har provat Writer i Open Office lite och haft en del problem med utskrifterna
men hittade på Open Offices hemsida lösningen.
Andra som haft problem eller har allt funkat ?
Vad är det förskilnad på Star / Open
förutom att Star har ett databas program och kostar pengar?

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

StarOffice finns nog inte till Mac ännu tror jag inte.
OpenOffice är såvitt jag har fattat ett eller ett par steg före StarOffice när det gäller utvecklingsarbetet, ungefär som om det är en slags "betaversion" av StarOffice.

Star / Open

Jag tänkte nog mer i termer av vad som finns / inte finns om man jämför de två och i jämförelse med Word.
Att en hel del saknas jämfört med Word är väl troligt, men det verkar inte vara mycket av det man använder som fattas.
Nu har jag bara använt Write i ca en vecka men inte hitils saknat något.

PA

dhoMedlem sedan aug. 20021 515 inlägg

Har använt Open Office ett tag och främst Writer då och jag tycker det fungerar rätt bra, lite segt dock. Inga direkta funktioner som jag saknar i Writer jämfört med Word. Hade dock lite problem att dela dokument med Word-användare. Att öppna ett Word-dokument var inga som helst problem, men att se spara det i Word-format orsakade problem. Främst att layouten kunde ändras och att filerna blev ohyggligt stora med några bilder i. Antar att Word komprimerar sina filer vilket inte Writer verkar göra. Det går iofs att spara som RTF men då gick det bland annat inte att automatiskt uppdatera innehållsförteckningen i dokumentet utan man fick göra det för hand.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Makron från Word funkar inte så bra i StarOffice.

Star / Open igen

Ingen entusiastisk Star användare med åsikter ?
Eller gäller ovanstående där också?

PA

Mer Open Office

Har någon använt några av de andra programmen i Open Office och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Det jag är mest intreserad av är Math och Calc som jag börjat titta lite på, men även de andra programmen verkar intressanta, vid första anblicken åtminstonde.

PA

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb