webForumDet fria alternativet

Vågar jag rekomendera StarOffice i anbudet?

13 svar · 369 visningar · startad av Eclipse

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

I anbudet står "Windows XP Pro, Office XP Pro, Adobe Photoshop Elements. Eller likvärdig av er rekomenderad produkt".

Datorn ska användas till kontorsgöromål. Vågar man nämna StarOffice?

Egentligen skulle jag vilja ge ett Mac alternativ också och då tänker jag främst på det där med virus och annat. Ett bra visurskydd är att använda en plattform som egentligen inte har virus...

Det är främst Outlook under Windows som är boven i dramat. Outlook i Mac är helt okej.

Jag tror inte det är läge att presentera ett Mac alternativ... men varför inte!? Tja, skrivaren kanske inte fungerar. Det måste man kolla!

DarrenMedlem sedan dec. 2002789 inlägg

Ja varför inte. StarOffice är ett fullt duglig alternativ till MS Office. Sen har du ju t ex OpenOffice som också är väldigt bra.

http://www.openoffice.org/dev_docs/source/1.0.3/sv.html

Jag kände inte till OpenOffice. Använder du det själv?

Jag är lite kluven i denna frågan. MS gör en del rätt bra grejer faktisk. ASP är ingen dum lösning men Windows 2000 Server och IIS är inget billigt inköp!

Man får vad man betalar för, liksom.

Jag skulle hellre vilja köpa en dator och själv sätta mig in i de olika alternativen innan jag ger mig i kast med att rekomendera till andra...

OK, jag fick lite mer information. Det är en (mer eller mindre) ideell förening och dom har begränsad budget. Finns det något alternativ till Photoshop Element?

Kanske Corells bildbehandlings verktyg?

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag har inte använt StarOffice eller OpenOffice. Men jag tror de är rätt bra. Problemet är nog mer att användaren kanske aldrig har använt dessa program och att hon/han därför lackar ur på att det inte ser exakt likadant ut som i Office.

Ja, jag använder OpenOffice. Inte för att jag använder det ofta med har valt att installera den istället för att köpa MS Office och köra den.

Du säger att det är en förening som skall använda sig av detta. Då kan jag med 100% säkerhet säga att OpenOffice duger. Jag menar, hur avancerade funktionen använder en förenings sig utav.

Gimp skulle ju kunna vara ett alternativ till PS Elements. Sen kostar ju PS Elements ca 2000 bara så deras budget kanske klarar av detta.

Corells bildbehandlings verktyg är väl inte gratis. Eller har jag fel?

clarkbones skrev:

Jag har inte använt StarOffice eller OpenOffice. Men jag tror de är rätt bra. Problemet är nog mer att användaren kanske aldrig har använt dessa program och att hon/han därför lackar ur på att det inte ser exakt likadant ut som i Office.

Själv tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan dessa program. Kan ju vara att jag har lite mer datavana men jag tror inte att de kommer att uppfatta den som svår.

"Corells bildbehandlings verktyg är väl inte gratis. Eller har jag fel?"

Det behöver inte vara gratis men gärna billigare än Microsoft.

"Själv tycker jag inte att det är så stor skillnad mellan dessa program. Kan ju vara att jag har lite mer datavana men jag tror inte att de kommer att uppfatta den som svår."

Mitt intryck är att datorvanan är någorlunda hög.

http://documentation.openoffice.org/user_faq/various_topics/002.html

OpenOffice och StarOffice är nästan samma sak. Länken ovan beskriver skillnaden.

Photoshop Elements kostar bara 816:- hos InWarehouse och med den prislappen är alternativ överflödiga...

Det kanske även Adobe har insett...

Enda skillnaden mellan Office Small Business och XP Pro är tillgången till Access.

Om jag fattar dokumentationen om OpenOffice rätt så kan man arbeta med Access databaser i OpenOffice?

Denna:
http://dba.openoffice.org/testcase/test.html

Ja, man kan arbeta med befintliga Access databaser i OpenOffice (OO). OO har ingen databas manager så jag tror inte att du kan skapa nya databaser.

Skillnaden mellan StarOffice och OO var listade på sidan du länkade till. Dock är det ju också så att OO är gratis vilken StarOffice inte är fom version 6.

Väljer de OO så kan de använda pengarna de sparar för något roligare.

Vågar jag installera OpenOffice i min nuvarande dator!?

Man vet ju inte om saker och ting ändrar sig...

Det vore konstigt att skapa ett program som inte kan skapa nya dokument. Jag menar, vad är skillnaden mellan Save as... och New?

Nya dokument kan du naturligtsvis skapa även om du använder databaskopplingen i den.

Det jag menade är att du inte kan skapa en ny Access databasfil med OO. Du kan dock redigera en befintlig och tom lägga till eller ta bort tabeller i databasfilen.

Jag vågade installera OO på min dator så jag ser ingen anledning till att du inte skulle våga göra det.

muskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag tycker OpenOffice är riktigt bra, det enda som jag irriterar mig över är stavningskontrollen som hela tiden bönar och ber att man ska särskriva. Med med tanke på att OpenOffice kostar noll och MS Office ett antal tusen kronor tycker jag ändå valet är enkelt.

Klarar man av att hantera MS Office klarar man även OpenOffice, även om det kan kännas lite ovant i början. Och man slipper cp-assistenten!

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)