NicrosoftMedlem sedan dec. 19993 824 inlägg
Jag har ett jobb där jag skall göra om 36 Worddokument till PDF. Bilderna i dokumenten, ca 600 totalt, är i RGB 72dpi. Pdf:n skall tryckas så bilderna måste göras om till 300dpi i CMYK.
Kan man göra ngn form av batchfil som fixar detta, att göra det manuellt är ett jäkla jobb. Att det blir i flera steg gör inget.
henkeMedlem sedan dec. 1999271 inlägg
Skapa en action i Photoshop som ändrar upplösningen, cmykar och sparar bilden (förslagsvis som tif). Sen batchar du alla bilder.
P.S. Du skriver att pdf:en ska tryckas... de flesta tryckerier flyr med rätta Word (och pdf:er skapade i Word) som pesten. Har tryckeriet gett godkännande att trycka från en pdf skapad i Word? D.S.
Att trycka från pdf skapad i word har inte varit ngt problem innan.
Bilderna ligger rinbäddade i worddokumenten så jag har inte de "lösa".
När jag tittade på det igår så skapade jag först en pdf som jag sen gjorde om till cmyk och 300dpi i photoshop. Nackdelen är iof att man rastrerar bilden och bara kan redigera en sida i taget även om pdf:n innehåller 25 sidor.
Jag har även provat att imprtera dokument till indesign men jag fick bara med mig en sida då. HAr inte hunnit att prova om det funkar med att kopiera och klistra in i indesign.
Det går att göra om bilder i en pdf från rgb till cmyk med t ex Enfocus PitStop Professional (fast om det går att batcha i PitStop vet jag inte - har inte provat det). Har du inte tillgång till PitStop eller något liknande program så finns det nog ingen annan någorlunda enkel lösning än den som du har provat (göra om allt till bild i Photoshop). Texten kan bli något sämre (eftersom den ligger som bilder), men det funkar oftast.
Att trycka från pdf skapad i word har inte varit ngt problem innan.
Måste vara ett snällt tryckeri som du anlitar. :)
Vet inte om det funkar att importera till InDesign... dock ska InDesign kunna cmyka alla färger när man exporterar dokumentet som pdf.
Förresten... bilderna är i 72 dpi i Word. Hur har du tänkt att höja upplösningen på bilderna? Om bilden är i 72 dpi blir det inte bättre tryckkvalitet om du gör om bilden till 300 dpi.
Det är möjligt att batcha till cmyk i PitStop... otroligt smutt! :)
Finns en demoversion av PitStop att ladda ner... kanske funkar det även i demot.
(Fast hur du gör med upplösningen är en annan fråga... det är möjligt att sänka upplösningen på bilder i PitStop och även i Distiller när du destillerar pdf:en, men att höja går av naturliga skäl inte.)
Thx, får kolla på det när jag kommer hem.
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
henke skrev:
P.S. Du skriver att pdf:en ska tryckas... de flesta tryckerier flyr med rätta Word (och pdf:er skapade i Word) som pesten. Har tryckeriet gett godkännande att trycka från en pdf skapad i Word? D.S.
Jag som trodde PDF var PDF och att det inte spelade någon roll vad ursprungsdokumentet hade för format. Vilket ursprungsformat är bäst att utgå ifrån om talar om text?
:q
clarkbones skrev:
Jag som trodde PDF var PDF och att det inte spelade någon roll vad ursprungsdokumentet hade för format. Vilket ursprungsformat är bäst att utgå ifrån om talar om text?
Visst är ett pdf-dokument alltid ett pdf-dokument! :) Men bara för att man har en pdf betyder inte det att den är tryckbar. Man kan säga att pdf:n aldrig blir bättre än ursprungsdokumentet.
Intressant i sammanhanget är på vilket sätt pdf:n ska tryckas. Ska den skrivas ut på en vanlig skrivare, tryckas (offsettryck) på ett riktigt tryckeri eller ska den vara en annons i en dagstidning? I första exemplet med skrivaren är kraven på pdf:n mer eller mindre obefintliga - inkludera alla typsnitt och se till att bilderna är högupplösta. Ska den tryckeritryckas tillkommer att alla färger måste vara cmykade, ev utfall o s v. De flesta dagstidningar accepterar att annonser lämnas in som pdf, men kraven på pdf-dokumenten är mycket höga. Är du nyfiken finns mer info på Tidningsutgivarnas site. En pdf skapad i Word skulle knappast gå igenom kontrollen som tidningarna gör. (Jag prövade att skapa ett Worddokument och kontrollerade det i PitStop. Det var mer eller mindre inte en siffra rätt. Alla färger var RGB, även något överraskande i en cmykad tif-bild som jag länkade in i Word.) Inte ens en pdf skapad i PageMaker eller InDesign behöver vara korrekt, använder man t ex InDesigns pdf-export så skapar programmet av någon anledning komposittypsnitt som många tidningar inte accepterar. Främsta anledningen till att jag har PitStop är för att det programmet kan kontrollera om pdf:n är korrekt.
Nu till din fråga om vilket program som är bäst för text. Det beror på vilken form av text som det rör sig om. Rent generellt är XPress, PageMaker och InDesign bäst att arbeta i när man gör trycksaker, men även t.ex. Illustrator fungerar. Det som gör de här programmen utmärkta är att de för det första är gjorda för att producera trycksaker i. Jag känner också att jag har full kontroll över vad som händer (vilket jag inte kan påstå att jag har i Word trots att jag har använt Word mycket). Är det text och bilder i dokumentet skulle jag rekommendera XPress, PageMaker eller InDesign. Är det löpande text utan bilder, som i en bok, vet jag inte vilket program som är smidigast. Har inte koll på hur förlagen producerar digitala original.
clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg
Tack för ett uttömmande svar!