webForumDet fria alternativet

Mail blir 1 meter lång, inställning fungerar inte?!

Kontorsprogram

1 svar · 207 visningar · startad av phebee

Medlem sedan nov. 200117 inlägg
Frågan#1

Har problem med Netscape mail när det gäller från vissa användare så hamnar allt i en rad så det kan bli så att "mail later "blir upp till 1,5m långt.
Har haft en gräns på 70 tecken, men ändrat nu till 65 men det blir ingen skillnad.
Hur gör jag för att ställa om detta eftersom det är väldigt IRRITERANDE.
Eller hur gör jag för att åtgärda detta? Eller är det avsändaren som har ställt om något? Eller ställs detta isåfall om från Mailservern ??!

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Jag vet inte om man kan fixa det med inställningar på något sätt, men jag använder själv Netscape Mail och vet i alla fall vad det beror på.

I de flesta mailprogram är programmen/editorerna smarta nog att själva lägga in en mjuk ny rad där editorn tar slut. Dvs om fönstret expanderas, "försvinner" dessa mjuka radbrytningar från tidigare ställen och läggs in där editorn nu tar slut i stället. Om man däremot själv trycker retur där fönstret tar slut så ligger den radbrytningen kvar när fönstret ändrar form, s.k. hård radbrytning.

Problemet med Netscape Mail är att den inte bryr sig om dessa mjuka radbrytningar. Så om avsändarens mail lägger in mjuka radbrytningar, ser mailet helt OK ut när det avsänds, men du får läsa en jääääätteeeelååååång rad eftersom mailet saknar hårda radbrytningar.

Jag löste detta till en del med att be alla som regelbundet skickade mail till mig att, när de kom ihåg det, faktiskt trycka retur. Nu, sedan jag uppgraderat till betaversionen av Netscape 7.0 har problemet försvunnit. Den klarar mjuka radbrytningar. Jag *TROR* att det räcker att uppgradera till Netscape 6.x för att problemet ska försvinna, men jag vågar inte lova det. 7.0 är fruktansvärt seg vid uppladdning och annat så jag funderar på att backa ett snäpp.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)