sthlmkillen88Medlem sedan jan. 2003181 inlägg
Jag har skrivit en artikel som handlar om vilken webbläsare som är bäst. (http://www.snabbstart.com/artiklar/webblas.htm)
Jag har säkert sagt för mycket på några saker eftersom mycket har jag skrivit vad jag tror att det var. Ni vet säkert mycket om webbläsare så då frågar jag er. Vad är osanningar och vad är helt enkelt fel (felstavningar också)
aztekMedlem sedan feb. 200279 inlägg
Internet Explore instället för Internet Explorer
Vad var syftet med artikeln? Den tar ju inte upp någonting om vilken webbläsare som är "bäst", bara hur vissa sidor ser ur i läsarna. All övrig funktionalitet då? Hur fungerar Javascript på olika produkter, eller har de integrerade mailssytem. Varför inget om Netscape t.ex.
MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg
En hel del buggar och väldigt många sidor visas riktigt tokigt.
Ge exempel på några buggar.
Mozzilla är troligtvis en av de allra fulaste webbläsarna.
Du vet väl att man kan använda egna themes?
Jag mena mer att den visar många sidor tokigt, vad ska man kalla det?
MattiMedlem sedan dec. 19993 781 inlägg
Jag mena mer att den visar många sidor tokigt
Det beror antagligen på felaktig HTML-kod, inte buggar i webbläsaren. Du kan ju inte dissa Mozilla för att den följer W3Cs rekommendationer. ;)
jaja, jag ska nu skriva om den lite. Jag skrev ju här för att jag ville får kommentarer och därför ska jag försöka förbättra den. Finns det någnon sida där det står mycket om olika webbläsare. Jag har inte hittat så mycket info och därför har jag skrivit ungefär hur jag tror att de va.
Sådär nu har jag gjort om den lite, hoppas det blev bättre och kom gärna med fler kommentarer.
PalleMedlem sedan apr. 20002 716 inlägg
Du får nog gå över artikeln igen och kolla stavningen.. ;)
DrydenMedlem sedan aug. 200212 245 inlägg
Jag tycker att...
- artikeln är väldigt intetsägande. Du tar upp några sajter och hur de fungerar i olika webbläsare men ingen bakgrund om varför det är som det är, vad som saknas, snabbhet och så vidare.
- artikeln inte tillför något som jag inte redan visste.
- det är konstigt att du inte nämner Explorer mer. Ska du ha ett produkttest så kan du inte utgå från att alla har testat en produkt och därmed struntar i att ta upp den. Testa hela utbudet, det blir väldigt svårt att bilda sig en uppfattning annars.
- du grundar dina betyg på ingenting.
m_soderlundMedlem sedan sep. 20024 733 inlägg
Rättade lite fel:
- tekniskt är = tekniskt sett är
- Norsktillverkad = norsktillverkad
- siter = sajter, webbplatser
- transparant = transparent
- glömt ett komma-tecken i den stora massan dock så kan den bli det
- respektive webbläsares egen hemsida = respektive webbläsares skapares hemsida (fast det låter konstigt ändå)
Så kommer min åsikt om artikeln:
- Jag tycker inte att du tar upp något intressant, du jämför bara lite grann om hur olika webbläsare visar samma sajter olika. Det är bättre att sätta sig ner och skriva en ordentlig artikel med en del intressanta synpunkter, i stället för att ta det så himla ytligt. Skriv om, skriv bättre, och framför allt: hitta på eget.
Det finns många som skriver artiklar bara för att de ska kunna visa upp att de har jättemånga artiklar på sajten. Satsa på kvalité. :l
/r Gör en omfattande undersökning, vilka webbläsare finns det, vilka är populärast (kolla statistik ordentligt), kolla upp funktioner och beskriv fördelar/nackdelar. Jämför samma sajt i alla webbläsare i testet. DÅ skulle jag kanske bli intresserad av att läsa artikeln frivilligt.
sorhhMedlem sedan dec. 2002517 inlägg
Förstår inte varför du har testat olika sidor med olika webbläsare. Blir lite svårt att jämföra då...
Alltså borde du testa tex. Aftonbladet, JW och Lunarstorm med alla webbläsare. Ja, du fattar...
DinoMedlem sedan sep. 20011 918 inlägg
Här är vad opera stöder, finns säkert liknade sidor för resten av läsarna.
Och en allmän browserchart.
muskotMedlem sedan jan. 20027 705 inlägg
Hur har du lyckats få Mozilla att se ut så där (kolla navigationsknapparna på skärmdumparna)?
Sedan tycker jag att fler aspekter än bara hur sidorna ser ut bör vägas in i betyget. Mozilla är ju open source och finns till absolut flest plattformar, Opera kostar pengar (om man vill slippa reklam) och IE finns i princip bara till Windows och MacOS.
Hur håller sig läsarna till fastslagna standarder? Hur hanteras dålig HTML- eller javaskriptkod? Sedan kanske du borde nämna nåt om stabilitet. För mig brukar Opera dyka titt som tätt.
trexterMedlem sedan mars 20021 424 inlägg
Nja, det var som sagt mest skumning på ytan. Sätt upp tydliga frågor som du ger dig katten på att besvara. Exempel på intressanta frågeställningar.
- Vilken webbläsare är vanligast och hur ser trenderna ut?
- Vilken webbläsare följer W3C:s standarder bäst?
- Vilken webbläsare renderar sidorna snabbast?
- Vilken webbläsare tar mest CPU & minne, vilken är stabilast?
- Vilken har flest funktioner?
- Vilken är lättast att modifiera?
- Vilken är open source?
- På vilka plattformar kan de olika webbläsarna köras?
- Vad är att rekommendera för en nybörjare/professionell? Varför?
- Vilka är gratis?
- Hur bra är webbläsararna på att anpassa sig efter nya tekniker, så som XML, XSLT osv?
:)
skitbra med saker ni kom på. Glömde ladda upp den lite omgjorda versionen så nu är den uppe. Jag la till några småsaker.
Pontus ThorMedlem sedan juni 2002373 inlägg
Re: Kommentera artikel
sthlmkillen88 skrev:
Jag har skrivit en artikel som handlar om vilken webbläsare som är bäst. (http://www.snabbstart.com/artiklar/webblas.htm)
Jag har säkert sagt för mycket på några saker eftersom mycket har jag skrivit vad jag tror att det var. Ni vet säkert mycket om webbläsare så då frågar jag er. Vad är osanningar och vad är helt enkelt fel (felstavningar också)
Vet inte hur du har lyckas att misslyckas så brutalt. ;)
Kollade på screenshoten på joakimWeb.com. Jag har surfat på sajten med många mozilla versioner nu senast mozilla 1.3a & phoenix 0.4 och sidan har sätt perfekt ut hela tiden.
Så mitt förslag är att du ominstallerar mozilla eller kollar lite i inställningarna så du inte stängt av något viktigt. :-p
Själv råkade jag surfa med stöd för javascript/css avstängt i början. Shit vad webbläsaren värkade kass då :r
Sist men inte mist bör du ta med flera webbläsare. Finns ju ett gäng till... :)
Hehe...kanske lite fel på nåt, har nu surfat ännu mer med mozilla så kanske ska skriva om den när jag har testat mycket mer.
Sedan finns det en hel del fler fast jag laddade ner de andra och testade fast eftersom nästan inga använder dem är det rättså onödigt att ta med dem.
Pontus ThorMedlem sedan juni 2002373 inlägg
sthlmkillen88 skrev:
Sedan finns det en hel del fler fast jag laddade ner de andra och testade fast eftersom nästan inga använder dem är det rättså onödigt att ta med dem.
Varför är det onödigt, meningen med artikeln är väll att folk ska hitta nya/byta webbläsare. Stor vits om du bara skriver om de största :OO
Egentligen skriver jag bara om dem som jag själv använder. Och jag anväder IE, Opera och Mozilla och därför är det enklast att jämföra dem.