cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Läste just om vilka webbläsare som folk använder.
I slutändan så använder ca 93% av alla Internetanvändare I.E. för att se på webbsidor med. (Därav 95% är vilka är den del av användarna som använder en webbBrowser)
Man börjar undra lite om det verkligen tjänar nått till de där extra-timmarna man sitter med en sida för att få den att även fungera i NS, Opera eller Mozilla osv?
Samtidigt läste jag att MSN använder koder som medvetet fungerar konstigt i Opera, detta för att Opera ska framstå som buggig...
Har MS vunnit över oss som fortfarande försöker se alternativa webbläsare? :OO
Källa: https://www.onestat.com
:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg Haken är väl just det som var på tapeten i USA - att MS bundlar en webläsare med operativsystemet och därmed slår undan benen på andra webläsartillverkare... :l
Vi proffs inser ju att IE bara är crap och tankar hem alternativ ;), men den vanlige svenssonanvändaren hittar en webläsare inbyggt i operativet och är glad och nöjd över det. Haken är just att han/hon vet nog inte ens om att det finns alternativ.
Själv anser jag att företag som utvecklar sidor specifikt för IE tappar kunder. Jag har hört mycket bra om en dvdbutik på nätet, men om man inte har IE kommer man inte ens in på deras sidor - alltså handlar jag nån annanstans. Jag kommer inte ens ihåg vad butiken heter, bara en sån sak...
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Gör man något eget kan man gott skippa optimering för vissa NS-versioner och liknande, men om det är någon annan så kan man aldrig gardera sig nog.
:)
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Varför ska MS sätta sig över en av en oberoende organisation satt standard undrar jag då... :q
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Alla webbläsare skapar stöd för saker som inte står i standarden. Lev med det.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Mjo, visserligen men måste läsarna stödja standarden olika?
Att läsarna skapar egna fördelar är ju en sak, man behöver bara hålla sig borta från dessa om man ska skapa en stor sida för olika användare.
Men att standarder skall tolkas olika.....
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg Vad menar du med att de stödjer standarden olika?
I vilket fall tror jag att det bakomliggande skälet till allt sådant här är att tjäna pengar. Och det kan man ju inte klandra någon för.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Tror att det vid såna undersökningar är väldigt avgörande på vilken målgrupp de utför dessa "tester". Man bör ju t.ex inte hänvisa till en undersökning om vilken årsmodell på bil som är vanligast bland alla medborgare när man bara frågat människor med årsinkomst över 400.000:- om vilken bil just de har ;)
Så när man nu tar med denna webbläsarstatistik i värderingen om hur kodningen ska utföras bör man i rimlighetens namn även beakta till vilken målgrupp man vänder sig. Är det en allmänn målgrupp kan det vara läge att ta med validering för samtliga läsare, är det kontorsnissar med uteslutande MS-miljö så kan det kanske räcka med stöd för IE. Osv...
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Jo, det får man väga in när man lyssnar på såna här undersökningar, samt när man skapar sidor.
Jag tror t.ex. att Opera-användandet är mer än 0,8% på detta forum.
Trexter: På vilket sätt tror du att de tjänar pengar på att tolka standarden olika?
Skulle kunna tänka mig att MS jobbar ganska hårt på att underminera andra läsare så starkt att andra [k]tror[/k] att I.E är det enda rätta.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg
cyprys skrev:
Jag tror t.ex. att Opera-användandet är mer än 0,8% på detta forum.
Ja det är 0,84% så det har du rätt i. ;)
trexterMedlem sedan mars 20021 889 inlägg
cyprys skrev:
Trexter: På vilket sätt tror du att de tjänar pengar på att tolka standarden olika?
Skulle kunna tänka mig att MS jobbar ganska hårt på att underminera andra läsare så starkt att andra [k]tror[/k] att I.E är det enda rätta.
Då svarade ju själv på det.¨
Det beror väl också vilket land man riktar sig till. T.ex. i Kina är väl Linux vanligare än här.