...mottagaren inte skall kunna se de andra mailadresserna,
..."hemligfältet" inte används, eftersom många spamfilter verkar filtrera just genom att ta bort "oadresserade" mail (?),
Vilket är två krav som motsätter sig själv i tekniken.
11 svar · 4 492 visningar · startad av sne1
Tjopp!
Jag undrar som flundrar om det finns någon smart "plug-in", eller programsnutt, som gör att Outlook kan skicka ett och samma mail till flera mailadresser, ur en medlemslista?
Krav (önskemål...) är att...
..."hemligfältet" inte används, eftersom många spamfilter verkar filtrera just genom att ta bort "oadresserade" mail (?),
...avsändaren skall synas i mottagarens fält "Från",
...medlemslistan skall kunna vara en "newline-avgränsad" sådan.
Alltså fungerar det inte med att bara kopiera och klistra in alla mailadresser ur listan till fältet "Till", "Kopia" (CC) eller ens "Hemlig" (BCC).
Tacksam för ett gôtt svar!
/Pelle
Vilket är två krav som motsätter sig själv i tekniken.
Men...
Om man löser det på det vis att det skapas ett mail per mottagare, då?
sne1 skrev:
Men...
Om man löser det på det vis att det skapas ett mail per mottagare, då?
Funkar för mig!
Johnny - hur då, om jag får fråga...?
Skämtar du bara, eller har du faktiskt en lösning, som du vill dela med dig av?
Det vore schysst!
Tack på förhand!
Vad händer om du packar alla e-postadresser i en Distributionslista i Outlook och sedan lägger denna i "Till"-fältet?
Samma sak som om jag skulle lägga in alla mailadresserna direkt i Till-fältet, tyvärr...
Tanken var god, men...
Någon annan god idé?
Om du inte vill att mottagarna ska se varandras adresser så måste du använda BCC-fältet. Ett alternativ är att du skriver in din avsändaradress eller någon annan adress du har tillgång till i TO-fältet och resten av adresserna i BCC-fältet
Om du är beredd att installera en mailserver på din dator så finns det en annan lösning också. Om du t.ex. installerar Mercury som är en gratis mailserver så kan du i den definiera mailinglistor. Det fungerar så att du skapar en mailinglista (med dina mottagare) som har en lokal adress på din dator. När du sedan vill göra ett utskick så adresserar du det till listans adress och skickar det till mailservern som då skickar mailet vidare till alla mottagare utan att visa mottagarnas adresser för varandra.
TACK för ett BRA svar!
Det hade ju förstås varit GÔTT att slippa installera ytterligare en applikation, som dessutom agerar server...
En plug-in till Outlook, eller ett script, som sagt, hade suttit som en hatt!
Anyone...?
Det finns inbyggd funktionalitet i Outlook för att skicka massmail (ett mail per mottagare). Mail merge heter det i engelsk version. Man kombinerar exempelvis word och outlook. Läs mer i hjälpen för word och outlook
Tack för det, Clarkie!
Tjopp and out!