webForumDet fria alternativet

Excel problem!

2 svar · 194 visningar · startad av thomalin

thomalinMedlem sedan feb. 20031 inlägg

Hej!
Jag har ett litet problem med ett excel ark som blivit alldeles för stort... jag sammanställer en hel del statistik med hjälp av excel.. det är ganska enkla formler... men många... men nu när det tillkom en post till (två flikar till med samma formler) så ökade storleken på dokumentet från 800kb till 10000kb...

finns det något trick? hur kan jag minska storleken på dokumentet/formlerna, som det är nu så blir det ju lite trögt att arbeta med!

**Thomas

UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg

Något som skulle kunna fungera är att välja "Spara som...", och spara dokumentet under nytt namn. Det har i alla fall funkat för worddokument tidigare. Problemet i de fallen har varit att MSWord inte slänger bort gamla saker, utan bara bygger på med det nya man sparar ner i dokumentet. Fast jag vet ju förstås inte om Excel gör likadant som Word, men det kostar ju inget att prova i alla fall. :)

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

UlfT lär för en gångs skull ha fel. ;)

testa att kopiera informationen (inte hela kalkylbladen) till en ny arbetsbok istället. Kolla så att formlerna blir rätt också, så att de inte hänvisar till det gamla dokumentet.

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)