solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Jag har ett par excelfiler med diverse makron o liknande i skapade i Excel, version 97...
Dessa har jag öppnat och redigerat till en fil i Excel-2002.
När jag sen fört över denna fil till Excel-97 igen ock försöker köra den får jag:
Kompileringsfel i den dolda modulen:
Sheet863
Varpå jag givetvis vill öppna modulen och rätta till mitt fel, men nej du! Det går inte, då får jag beskedet:
Projektet är låst.
Projektet kan inte visas.
Min fråga är då, hur får jag upp projektet, jag har inte låst det utan koden i sig gör det.
r/ Nu har jag kunnat testa filen i Excel-2002 igen, då kommer Lösenordsinputrutan upp så jag kan komma åt filen.
Så den uppdaterade frågan lyder då:
Hur kommer jag åt att öppna filen i Excel-97?
(Vi pratar alltså hela tiden Visual Basic Editor.)
r/ Jag slänger in ännu en fråga, när jag kikar i filen, inte banne mig har jag något som heter "sheet863" - Väl medveten om att Svenska o Engelska versioner har lite egenheter för sig, men borde jag inte kunna finna "sheet863" någonstans?
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Hmm, testade att i Excel-2002 spara som Excel-95, det fungerade inte pga att filen var skyddad.
Kanske är det så att det är i Excel-95 det inte fungerade för mig?
Fast det brukar ju fungera? Jag brukar alltid få upp inloggningsrutan men den dyker inte ens upp nu!?! (I Excel-95/97 eller vad det nu är - kan inte kolla här.)
kan det vara så att vissa funktioner som du fick med när du ändrade i Excel 2002 inte fungerar i Excel 97.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg Så kan det verkligen vara, men hur kan det komma sig att jag inte ens kan öppna filen så att säga?
Fast, jag har iofs inte lagt till något, bara stuvat om, men när man öppnar o sparar igen så sparar den väl iofs i Excel2002-format.
Din Excel 2002 version använder förmodligen en annan krypteringsteknik än Excel 97. Vid tidpunkten för Excel 97:s skapande fick inte amerikanska företag exportera den mest avancerade krypteringstekniken.
Kopiera VBA-koden från 2002 till moduler i Excel 97 så löser det sig.
solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg oki, testar det.
Har fått lite svar i Eforum också så jag tror det löser sig nu.
Tackar.