webForumDet fria alternativet

Word2000:s utseende á la word 97

Kontorsprogramur Kontorsprogram

5 svar · 158 visningar · startad av G8

G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Hej

Word 2000 strular lite för mig, när man öppnar mer än ett worddokument så öppnas två olika instanser av word, istället för att, som i word97, öppna i det redan aktiva fönstret.

Någon som vet hur man ska få word2000 att bete sig som i word97?

Mvh

//G8

DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Går det över huvudtaget att få så?
Jag är själv lite splitrad i frågan, på sätt och vis är det ju enklare att ha det som i 2000, folk som inte hajar att man kan växla öppna dokument med SHIFT+F7 (tror det var så man växlade mellan dokumenten i Word97) har det ju mycket lättare nu när de kan köra ALT+TAB, precis som att växla mellan andra applikationer. Däremot blir det lätt så att aktivitetsfältet tills slut fylls om man har tre-fyra Word-dokuent öppna. Jag skulle nog, precis som dig, föredra att endast en "session" av Word.

Internet Explorer är ett annat exempel. Där skulle jag ockås vara tacksam om MS lade in så att "nytt fönster" blev en ny flik istället, som i Mozilla exempelvis. Dels skulle det spara plats på aktivitetsfältet. Jag menar, när man sitter på exempelvis wF kanske man har fyra-fem, ja kanske uppemot tio trådar öppna samtidigt och då är ju aktivietsfältet överfullt. Dessutom tror jag att fliksystemet inte skulle suga lika mycket minne. (det där sista vet jag egentligen inget om men det är min teori i alla fall :OO )

Slutligen, jag tror alltså inte att det går att ändra så att du får som i Word 97 och tidigare.

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Lite OT då, Dryden i IE v.6 kan man ju få det som du vill, med en flik. (Mer eller mindre helt ohanterbart i mitt tycke dock, men jag har väl lite kvar att lära.)

Tycker nog möjligheten ska finnas även i Word men vet dock ej hur.

RED. Eller sitter jag o blåljuger nu? Är det Xp som ger den funktionaliteten generellt kanske, med en flik?

solbulle skrev:

Lite OT då, Dryden i IE v.6 kan man ju få det som du vill, med en flik.

Hur? Hur? Vill testa såklart. :) Ja, om det går alltså. Sitter med Win2kPro.

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Generellt, efter min lilla redigering, gäller, marker aktivitetslisten där den är tom, välj egenskaper, klicka för "Gruppera liknande knappar i aktivitetsfältet."

Men det fungerar nog bara på Xp...

Japp, hittar inte funktionen här. Synd, det hade varit trevligt att testa. Jaja, får väl kräva en XP-licens här på jobbet då. Det har jag redan gjort några gånger... :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.a2ca460b
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)