webForumDet fria alternativet

Hitta rätt referens i Excel!?

Kontorsprogramur Kontorsprogram

8 svar · 1 935 visningar · startad av ShoGun

Medlem sedan aug. 2002237 inlägg
Frågan#1

Tjaba!

Jag sitter och försöker skapa en prisuträkningskalkyl. Tanken är att man ska fylla i antal och period (längd i månader) och rätt pris ska räknas ut automatiskt med tanke av nämnda "referenser".

Jag vill alltså att om man skriver t.ex:
Antal: 4
Antal månader: 6

Så ska den alltså själv hitta rätt tal för resp. tal. (alltså att antal:4 motsvarar en viss summa och likadant med antal månader.)

Tanken är oxå att ju fler antal och ju längre period så får man högre rabatt. Så här vill jag att det ska se ut (ungefär):

Antal: (inmatning)
Antal månader: (inmatning)
Ordinarie sammanlagt pris: (auto. uträkning)

Rabatt i % (antal): (auto. uträkning)
Rabatt i % (antal månader): (auto. uträkning)
Rabatt (totalt): (auto. uträkning)

SUMMA: (auto. uträkning)

Nån som har lust att hjälpa?? =)

Svårfattat eller svårlöst?? =)

Medlem sedan juni 200290 inlägg

Du gör bl a mig "pissed of" när ditt tålamod tryter för att ingen ger dig svar inom den egna bestämda tidsrymd.

Antingen köper du konsulttjänster eller så får du acceptera att du får svar när du får svar på wF och andra forum.

Ingen är avlönad för att sitta och bevaka dina inlägg än mindre att besvara dessa när så du kräver det.

Får jag skriva nu?! (Har skickat ett meddelande till dig XL-Dennis... läs det och ta till dig av det!! Om du nu ska vara sån expert på excel... vilket jag iofs inte tvivlar på... så kan du väl passa på att svara på min fråga... eller förväntar du dig att jag skulle "anlita" dig!?! KNAPPAST med den attityden... då får du jaga kunder någon annanstans...)

Nån annan TREVLIG prick som har lust att hjälpa till?!? =)

LMFAO!

Följande PM har jag fått av SHoGun och eftersom jag inte avsätter frivillig tid åt människor som är obalanserade och som inte förstår sig på netiquette så tackar jag för mig på detta forum.

Redigerat med anledning av webForums regler §3.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Rikard alternativt admin@webforum.nu.

Rikard
Forumledare, webForum

Min kommentar är: LFMAO!

TILL XL-DENNIS!
Lika bra jag skriver här då "våra" privata angelägenheter ändå läggs ut här...

Den "netiquette" du hänvisar till undrar jag vad den innebär för dig. Du bryter ju direkt mot det (men du kanske syftar till nån annan... netiqeutte för mig är egentligen rent sunt förnuft... vilket du verkar vara fattig på...) genom att just lägga ut ett PM (PRIVAT meddelande). Har inget att dölja... men just för att undvika att andra ska drabbas av tjafs så gjorde jag så... men finns alltså ingen anledning till det nu.

Har ett par frågor till dig!
1 - Varför svarar du inte på frågorna jag ställer i respektive forum?? Har du nåt problem direkt med mig så kan du ju dra det i ett PM...
2 - Varför svarar du inte på frågorna jag ställer?! Du lär ju vara expert... (på att tjafsa eller??)
3 - Av döma av din profil så är du dryga 60 år... Är du en sådan som automatiskt anser att yngre ska ha respekt för äldre eller?? Har inga prob. med det... men anser oxå att respekt är tvåfiligt... ge och ta... Vad jag gjort dig för att få dig att reagera som du gör är för mig en gåta!
4 - Varför svarar du inte på mina frågor som jag ställer till dig för?? Om du nu ska "uppfostra" mig så får du väl förklara... och inte bara slänga ur dig en massa skitsnack!! (Hänvisar till den första tråden du gnällde på mig över... där du fått tidslaget helt åt helskotta... och sen har mage att skälla ut mig för det... MYCKET underligt!).

Kan väl säga så här... jag vill JÄTTEGÄRNA att du svarar på mina frågor (INTE ang. excel!!!) och du får JÄTTEGÄRNA göra det via PM (!!!!!!)... men det har du väl inte rygg för!!

För att återgå till trådens EGENTLIGA syfte... Nån annan duktig på Excel?? =)

ShoGun

Förresten... vad är LFMAO?!?!

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg

En undran...ska detta bråk här verkligen skötas på detta sätt?? Om det förekommer problem mellan trådskaparen och den som skriver ett inlägg så ska det ju som ShoGun gjort från början, skötas bakom kulisserna till dess att den frågeställande och den svarande har lugnat ner sej och kan föra en sansad diskussion med kamratlig ton.

Detta är beklämmande att se då både trådskaparen och den som skriver inlägg mycket snabbt förflyttade detta till allmän beskådan... :(

Personligen anser jag att man inte ska från någondera parter lägga ut sina pm på detta sätt oavsett vem som började. Jag kan säga att det första svaret som du Shogun fick är beklagligt eftersom det, så vitt jag kan se, är oprovocerat påhopp då det inte finns något elakt eller drygt i din fråga som ställdes direkt efter det inledande inlägget för tråden.

Men er strid borde ha förekommit bakom kulisserna och kanske, enligt min mening, med hjälp av moderatorerna och inte genom att skriva ut det i tråden.

Jag är själv ingen moderator men ville ändå uttrycka min bestörtning över att tråden har på detta sätt urartat utan att den egentliga frågan har fått något svar.

Låt oss få behålla kamratligheten här på Webforum! Jag tycker att detta forum förtjänar det då det är ett mycket bra och trevligt forum för övrigt där moderatorerna och forumledarna gör ett jättejobb för att hålla ordning på oss ivriga forumalister.

:)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.02a0f7de
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)