Hur tar man i Excel, reda på en persons ålder (med hjälp av en formel) i form av år, månader och dagar, genom att skriva in dennes födelsedag? Finns det färdiga exempel på detta, kanske med lite snygg design?
Persons ålder med formel i Excel?
5 svar · 2 615 visningar · startad av bigsky
Jag utgår från att du i cell A1 har födelsedatum i formatet
XXXX-XX-XX t.ex 1980-01-12. Skriv följande formel i den cell där du vill ha personens ålder:
=DATEDIF(A1;NU();"Y")
Design? Färg och form får du nog fixa efter eget tycke. Funktionen Datedif finns väl beskriven i den inbyggda hjälpen för Excel 2000, hittar dock just nu ingen beskrivning i Excel 97. Men jag provade funktionen även Excel 97 med lyckat resultat, så det går säkert bra för dig oavsett vilken version du använder dig av.
Det fungerar ju bra. Resultatet visas dock bara i år. Hur gör man för att visa hur gammal personen är i år, månader och dagar? T.ex. att man fyller i ÅÅÅÅ-MM-DD och får till svar t.ex, "Du är 20 år, 3 månader och 17 dagar"?
Att man kanske först räknar hur många dagar personen är, delar det med 12 för att få månader och 365 för antal år. Eller nåt. Hur skulle det se ut?
Med lite fantasi och pulande kanske nårgot i den här vägen kan fungera. Jag utgår fortfarande från att födelsedatum är i cell A1
=SAMMANFOGA("Du är ";DATEDIF(A1;NU();"Y");" år, ";DATEDIF(A1;NU();"YM");" mån, ";DATEDIF(A1;NU();"MD");" dag")
För en person född 1982-03-08 får jag detta till följande resultat:
"Du är 20 år, 9 mån, 26 dag
Om detta stämmer får du själv kontrollräkna, jag har lite ont om tid just nu.
Thanks a million ;)