ShoGunMedlem sedan aug. 2002293 inlägg
Hej igen!
Jag har i 2 fält (som besökaren fyller i, bredd och höjd) i "cm" som måttenhet. Men vill fåp fram summan i kvadratmeter. Dvs att summan av måtten ska resultera i kvm yta... för att göra detta måste jag dividera summan i 100 för att få fram just kvm...
Men det går inte att skriva i samma "summering" för då blir det värdefel... Vill oxå slippa att ha flera rutor där jag först får fram ytan i kvcm (skriver man så?? kvadratcentimeter iaf...=) och sedan dividerar den summan med 100... jag vill alltså ha hela "kalkylen" i en ruta... går det?? (Hoppas ni fattar...=)
MVH ShoGun
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Inte om du inte använder dig av VB-skript. Kolla XL-Dennis hemsida. Han har nog en lösning.
SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg
Vad är det för fel på att skriva =A1*B1/100 i cell C1 då? eller förstår jag dig fel nu kanske?
Använder INTE VB... Letar på sidan men hittar inget... =( (otålig...=)
ShoGun
DanvikMedlem sedan sep. 200221 inlägg
Vilken "summa" menar du? Är det inte produkten av två tal som du vill dela med talet 100?? Kanske följande formel kan vara dig till hjälp:
=PRODUKT(Bredd:Höjd)/100
Precis så jag gjort men får felmess... (värdefel). Fast jag skriver då in cellernas "namn" alltså... typ: "a1*a2/100"...
ShoGun
"#Värdefel" brukar innebära att man i en matematisk formel har refererat till ett textvärde.
Såhär är det exakt:
E:33 (= bredd, t.ex. 500 cm)
F:33 (= höjd, t.ex. 270 cm)
G:33 (= SUMMA(E33:H33/100) (= värdefel)
Men resultatet ska bli summan fast i kvm (kom på nu att 100 inte räcker utan ska vara 10 000 för kvm men ändå...=)
ShoGun
Skriv inte kolon utan använd semikolon istället så får du inget värdefel
=SUMMA(A1;A2/10000)
Däremot är det formeln =SUMMA(A1*A2/10000) du skall använda fäör att få fram summan av en multiplikation av två tal dividerat med 10000
En fråga till medans jag håller på... (om jag inte måste starta en ny tråd...=)
Går det att skriva enheten i samma fönster som man har en beräkning i... t.ex. "=SUMMA(E33:H33/100) kvm"??
ShoGun
SirPeter
Hehe... jag fick inget felmeddelande då... men däremot så räknade den inte med "F"-cellen... (höjd) utan bara bredd...
ShoGun
Visst kan du formatera cellen med aktuell formel så den även innehåller "kvm" utan hjälp av VB. Välj "Anpassa" och skriv vid "Typ" t.ex följande: 0" kvm"
Danvik skrev:
Visst kan du formatera cellen med aktuell formel så den även innehåller "kvm" utan hjälp av VB. Välj "Anpassa" och skriv vid "Typ" t.ex följande: 0" kvm"
Eller ännu hellre ,0" kvm" för att få decimalen. ;)
Bra komplettering SirPeter *ler* - borde tänkt på det eftersom jag lever på marginalen *skrattar*
Danvik skrev:
Hmm... då missförstod jag frågeställningen grovt. Jag uppfattade det som att summeringen skulle vara i samma cell som den man matade in värdet i.