webForumDet fria alternativet

Nu har jag Phoenix

4 svar · 218 visningar · startad av Gjutjärn

GjutjärnMedlem sedan sep. 2002135 inlägg

Nu har jag tagit hem Phoenix.
Visst visar den många saker mer korrekt, men jag gillar inte de stora marginaler som den, liksom netscape har.
T.ex. små fieldset blir jättefula, och det går inte att minska på marginalerna. Och det blir för långt mellan vissa andra saker också.
Vissa reklambanners blir också helt konstiga, jättestora, verkar som att deras ram blir mycket tjockare på något vis.
Tråkigt också när folk använt sig av åäö och inte & auml; osv.
Vissa sidor verkar nästan bestå av frågetecken ;)
Synd också att inte scrolllister och <hr /> blir färgade, eller att CSS-effekter inte vill fungera heller.
Men den verkar bra för att kolla att man har gjort en fungerande kod i övrigt. Jag upptäckte att kommentarer syntes på min sida, men de blev osynliga när de inte innehöll mellanrum närmast efter själva kommentarinledningen (efter <!--) eller mellanrum direkt före -->. Är det korrekt tolkat av Phoenix eller en liten bug?
En lustig grej: Om man använder <center> och <b> inom <address> så blir texten normal, men använder man CSS-egenskaper så blir texten kursiv.
Jag tittar nog helst i IE 6, men kommer att använda Phoenix för att se att allt visas korrekt i de avseenden den är bättre.

Pontus ThorMedlem sedan juni 2002324 inlägg

Har också problem med CSS-effekter i både Opera och Mozilla(Phoenix). Kan vara för att jag byggde min sida i ie och ie sväljer vilken skit somj hälst. :)

Anledningen att jag använder Phoenix är:
- Utmärkt popup filter!
- Tabs
- Ommöblerbar toolbar
- Themes
- Inte från Microsoft :e

Medans fördelarna med ie är:
- Klarar vilken kod som hälst!
- Svenska

Valet för mig är enkelt :birp

POPUP

Jo, jag märkte att ett sådant filter fanns.
Men det är ju många fönster som man vill ska öppnas som planerade popup. Så det filtret har jag avaktiverat. Men det är andra sätt att länka till nya fönster som inte fungerar med Phoenix. Jag antar att det är ngt javascript som den inte klarar. Jag har i alla fall varit på sidor där man inte kan navigera sig fram till 100 % med Phoenix, och där jag vet att det är mycket javascript inblandat.
Det jag ogillar mest, är de knepiga marginaler som Phoenix och netscape använder (jag har bara provat netscape 6, IE 6 och Phoenix 0.4).
Men att IE sväljer vilken taskig kod som helst, har ju ingenting att göra med att det finns CSS-egenskaper som inte Phoenix klarar (tex glow/blur-filter och scrollbar-effekter).
Kanske ska dessa effekter inte gälla i framtiden, så att man inte behöver bekymra sig om det?

Jag tror att jag gillar IE bäst, men fortsätter att prova båda.

Pontus ThorMedlem sedan juni 2002324 inlägg

Gå till "Preferences" och unblocka sajter. Annars ser du ett utroppstecken i "statusbaren" när sajten har ett popup. Dubbelklicka på den för att unblocka sajten. Fast det kanske du redan viste!? :birp

Aha

Ok, tack för informationen.
Nä, jag visste inte :)
Jag är urkass på engelska (dåligt ordförråd) när det gäller program och instruktioner på nätet.
Du kan ju tänka dig när jag nu ska installera server och mysql... jag fattar noll :l (nästan).
Men nu ska jag då försöka med det du skrev. Bara man vet vad olika saker betyder så är det ju inga problem egentligen. (Nu vet du också varför svenskt gränssnitt betyder mycket för mig ;))

252 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
128 ms — hämta statistik (db)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)