Om det står MS Office XP Swe OEM, är det en fullicens eller måste man ha en tidigare version då ?
Det är själva ordet OEM jag undrar över...
4 svar · 439 visningar · startad av sailsoft
Om det står MS Office XP Swe OEM, är det en fullicens eller måste man ha en tidigare version då ?
Re: OEM ? är det fullicens ?
sailsoft skrev:
ITordlistan.org skrev:
OEM - Original Equipment Manufacturer
OEM innebär att att den ursprungliga tillverkaren säljer vidare sina produkter som sedan marknadsförs under ett annat namn. Exempel på det är företaget Epson som tillverkar skrivare som till viss del säljs under annat namn. Epson är med andra ord en OEM och skrivaren en OEM-produkt.
Det ska finnas ett licensavtal på papper med programmet som anger gränserna för din licens. En mer allmän licenstext finns på skivan.
Det är en fullicens som en Original Equipment Manufacturer fått bundla med din hårdvara mot själva att stå för supporten på programmet.
Microsoft lägger gärna in hinder för att det inte ska gå att installera över en annan programkopia, eftersom den är avsedd till en ny maskin. Men det har ingenting med din licens att göra.
/r Se där, hittade ett timsgammalt wF-fönster när jag städade skrivbordet. *ctrl-F5* ;)