webForumDet fria alternativet

Workbooks.Open - strul i Excel.

6 svar · 248 visningar · startad av solbulle

solbulleMedlem sedan mars 20015 287 inlägg

Jag kör denna kodrad i en modul i excel:

Workbooks.Open ("mall.xls")

och det fungerar onekligen som det är tänkt tills nu... (mall.xls ligger i samma mapp som den fil som körs.)

Nu vill jag kunna köra mina excelsidor från en annan dator i nätverket men då får jag upp en ruta om att filen inte kan hittas!?!

Vad göra?

Hm... nu verkar det fungera!?! Kanske att nätverksanslutningen strulade til det?
Iofs kan man kanske använda sig av ThisWorkbook.Path för att få reda på sökvägen så att man inte behöver knacka in den för hand.

Hmhmhmhm... Nej, det gick inte - nu fattar jag ingenting, frågar inte efter filen längre, vare sid den finns eller inte... scriptet körs men inget händer (= arbetsböcker skall kopieras o sparas.)
Börjar nog bli dags för omstart av maskineriet.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

har du löst det?

Hallå igen, varit på semester så har ej kunnat se att någon svarat.

Nej, jag har inte löst det tillfredställande, har du en lösning?

XL-DennisMedlem sedan juni 200290 inlägg

Låt oss få ta del av litet mer kod och med uppgift om versioner och hur det är tänkt att fungera i nätverket.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ja om du vill kunna öppna fil som finns på en nätverket måste du förstås ange nätverkssökvägen och inte bara filnamnet. Om filen som innehåller VBA-koden finns på dator A och mall.xls finns på dator B så hjälper det förstås inte att använda thisworkbook.path i VBA-filen. Men börja med att göra som XL-Dennis säger-

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)