Hej alla!
Jag är asnybörjare på access och sommarjobbar. de vill att jag ska försöka mig på en databas där de vill kunna söka efter olika värden.
Jag vill skapa ett formulär som man kan fylla i tex namn och telefon och om man trycker på sök i databasen ska man få upp alla poster där namnet och telefonnummret stämmer med det man skrivit in.
jag vill även att om man bara väljer att skriva i ett av fälten ska man få upp alla som matchar det man skrivit i det fältet.
Jag hoppas någon förstår mitt problem och kan hjälpa mig snart...
Enklast är nog att använda de inbyggda guider som finns.
Gör en fråga med de kriterier som du vill ha med och sedan ett formulär som bareras sig på denna fråga.
Att skapa en fråga där man väljer vilka kolumner man ska ta med fixade jag nog. nu syns alla värdena när jag dubbelklickar på min fråga... är det rätt så långt?
Sen när jag ska koppla ett formulär till den frågan blir det knas. jag kör guiden och får upp sen infon som står u frågan i formulärrutorna. Jag vill ju få upp ett formulär som jag kan söka i, inte ett som redan är fullt! Man måste på något sätt ändra frågan till att istället för att ta hela kolumnerna bara ta det man söker efter.
Öppna i designläget för frågan, i fältet 'Namn' (om du nu har det namnet)skriver du [Ange Namn]. Då får du upp en dialogruta som du kan söka i när du kör din fråga. Vill du även söka i fältet 'Telefon' skriver du lika där [Ange Telefon].
Förutsatt att du har Svensk version.
om jag istället vill kunna söka på flera värden. Tex namn och telefon, hur ska jag göra det då?
Nu får man först skriva i namn och sen skriva i telefon (om man skriver [Ange ...] på bådas villkor
jag vill ha ett formulär där man fyller i båda värdena. Det ska också gå o fylla i bara ett och lämna det andra tomt. Då ska frågan plocka ut värdena där det ifyllda stämmer. förstår du?
Borde man inte kunna skriva in en läcker liten sql-sats.. nåt i stil med: