mozillaMedlem sedan juli 20011 202 inlägg
Har nu börjat programmera på allvar och då är det viktigt att de fungera för alla webbläsare! Jag tänkte då höra med er vilka ni tycker det ska vara? IE6, NS4, NS6, Mozilla, Opera? Några mer, någon som inte behövs? Vilka versioner är viktiga osv?
Sedan tänkte jag bara vilken webbläsare är bäst att programmera i från början! Vilken håller sig till standarden mest! För som jag förstått det så borde det fungera i alla bara man håller sig till standarden! Så vilken av dem följer den bäst, och blir likadant resultat i alla?
Sedan en liten utstickare! Jag laddade hem mozilla för att testa det! När jag gick in på en av mina flash sidor fanns det ingen flash plugin, så jag försökte ladda hem en! Men den hittade ingen på macromedia.com? Går det inte att visa flash filmer i mozilla eller hur göra man?
SkarreMedlem sedan apr. 20012 447 inlägg
programmering != kodning ;)
okej, okej! med min fråga kvarstår!
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg
En knepig balansgång. Mozilla är den som är närmast standarden, och med rätt inställningar så är den ruggigt oförlåtande. Dock inträffar något lustigt här: genom att vara så strikt och korrekt så brukar det ofta uppstå problem i Internet Explorer. Opera hade för en stund sedan en XHTML-sida uppe som renderades utmärkt i deras egen läsare och Mozilla, medans IE inte alls hängde med.
Därför rekommenderar jag tre verktyg: Mozilla, IE och W3C Validator. Använd dom i nämnd ordning, och fortsätt utveckla tills alla tre släpper igenom sidan utan att klaga eller balla ur.
okej, tack. De andra, NS4, NS6, Opera... Kommer de att fungera bra där om man håller sig till standarden (och kollar enligt den ordning som du beskrev) eller är de inte lika viktiga?
Sedan angående flash i mozilla, går det? För jag hittade som sagt vad ingen plugin för flash6 att ladda ner.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg
NS6 är Mozilla, fast en äldre version. Alla användare av NS4 borde du *starkt* rekommendera att uppgradera till en bättre läsare (dvs Mozilla) - den finns för så gott som alla moderna plattformar. Opera borde inte ställa till några problem egentligen, då den ligger i klass med Mozilla.
Det går att använda Flash-pluginen för NS6.
KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg
Mozilla: För att få Mozilla och Flash att fungera tillsammans kolla här. Det är min egenhändigt skrivna guide ;) Det är egentligen jättesvårt
KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg
strunt oxå klickade citera istället för redigera :x