webForumDet fria alternativet

Sätta gräns?

10 svar · 463 visningar · startad av GrodanBoll

GrodanBollMedlem sedan sep. 2001788 inlägg

Hej hej

Jag sitter och utvecklar på en windowsmaskin. Vad bör jag ha för webbläsare för att jag ska kunna klara att visa mina sidor korrekt för nästan alla som kommer in på dem?
Jag vill ju att det ska kvitta vilket os eller webbläsare de har. Men någonstans måste man ju sätta gränsen.

Vad tycker ni? :q

/Grodan :)

Ps
Finns det kanske någon statistiksida som visar vad folket använder?
Ds

Kan man om man får det att funka i Mozillas senaste build säga att den klarar de standarder som behövs? :q
För det ska väl rätta sig absolut enligt alla regler?

[r] Jag menar så att man slipper tänka på olika os och webbläsarversioner o märken...

erreMedlem sedan maj 20001 215 inlägg

Följ helt enkelt de standarder som finns, då kan man med gott samvete säga att användarens webbläsare suger om det ser dåligt ut. Och använder du CSS kommer innehållet alltid finnas där, vilket faktiskt skapar större bakåtkompatilitet.

Med hjälp av W3c:s validator kan man lätt kolla om sin sida följer eller inte följer standarden.

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Vad bör jag ha för webbläsare för att jag ska kunna klara att visa mina sidor korrekt för nästan alla som kommer in på dem?

Det beror ju på vilken målgrupp du har för sidan. :)

De sidor som jag gör är väldigt "enkla" med i stort sett endast text och bild och ett och annat JavaScript, men för mig är det väldigt viktigt att sidorna funkar på Unix, Mac och PC eftersom de som tittar på mina sidor oftast sitter på något universitet. Då kommer man inte heller ifrån att Netscape 4 används flitigt, så för mig räcker det tyvärr inte att följa standaren. ;)

Jag kollar alltid sidorna i Netscape 4, IE 6, Mozilla och Opera innan jag lägger ut dem. :)
Ibland måste jag till och med kolla dem i Lynx. :o

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Ibland måste jag till och med kolla dem i Lynx

Funkar det i Lynx kan man vara säker på att det funkar i resten med :birp

Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Att få sidan att funka i Lynx är inga problem (bara att koda enligt standarden). Att få den att funka i NN4 är betydligt svårare eftersom den inte följer nån standard. ;)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Statistik: Kolla t.ex. http://thecounter.com/stats/ - NN4 är nu nere i 4% där ;)

- Vi får väl se hur länge MSIE4 och NN4 används här i Sverige nu sedan internet-bankerna beslutat sig för att sluta stödja dem ;)

Verkar vara ett aber alltså :(
Så kolla i lynx samt köra validatorn om man vill köra standarden.
Dubbelkolla i NN4, Opera o Mozilla så att de funkar.

Då bör man väl ha klarat de flesta användare?

Bugar o rackar för alla svaren då va :birp

SuneMedlem sedan nov. 1999367 inlägg

Det där med bläddrare är ett aber. Jag använder fortfarande Netscape 4.75 på min Mac då jag trots, hur mycket jag än vill använda Explorer, inte kan få den att visa rätt svenska tecken när jag använder COMHEMS kabel-uppkoppling. Jag har försökt byta teckenuppsättning men det verkar kvitta.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Varför inte Mozilla/Netscape 6? Tror den här tråden passar bättre i det nygamla forumet "Webbläsare". :)

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Netscape 6.2 på Mac är klockrent - den följer standard och man slipper använda IE. ;)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)