webForumDet fria alternativet

Outlook anser att filer är skadliga...

Kontorsprogram

19 svar · 805 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

Vart ställer man in att Outlook INTE ska radera bifogade filer?
Jag har ganska ofta Accessdatabaser som skickas till mig via E-post & Outloock får för sig att det är en skadlig fil & raderar den eller hela mailet ibland.

Jag har Office XP & vill inte att ett program ska göra saker som jag inte bett om.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det finns ett registerhack man kan lägga in för att slippa det där. Kolla igenom det först och ta ev. bort de filändelser som du kanske vill ha kvar som spärrade.

Tnx maan! :D
Nu kan man snart börja leva igen! :e

Japp, jag var vansinnig innan jag hittade det där med tanke på alla specialfiler som man får ibland. ;)

Jag fattar inte att man inte kan hitta en inställning i programmet där man kan välja bort filändelser som man litar på samt varför i HELA fridens namn anser MS att .mdb är en skadlig fil? :q

Dom kan tycker att filer med filändelsen .mdb kommer från ett program som är tillverkat av inkompetent folk. §e ;)
Man borde ju åtminstone få en fråga när såna filer kommer tycker man.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett sätt som jag använder mig av är att användarna zippar .Mdb först

Ursprungligen av Lasp Ett sätt som jag använder mig av är att användarna zippar .Mdb först

Ja, det funkar perfekt för mig.. Värre för de lama stackare som jag gör affärer med som inte ens vet vad begreppet "zippa" betyder & än mindre har winzip installerat. ;)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ett annat sätt är ju att släppa in dom på en FTP sajt och bara låta användaren dra över en kopia av MDB
Egentligen skall det vara så, eller hur?
Inga tunga db i malien???
Du skriver en enkel och rak instruktion med ftp adress och allt färdigt. Vill du ha exempel?

Hehe, nu lugnar vi ner oss lite.. Problemet är löst!

Jag har inte ork att lära folk som inte ens vet hur man använder en sökmotor att ftp:a! ;)

Case closed!

Medlem sedan feb. 2003168 inlägg

Hur göra med denna fil?

SirPeter skrev:

Det finns ett registerhack man kan lägga in för att slippa det där. Kolla igenom det först och ta ev. bort de filändelser som du kanske vill ha kvar som spärrade.

Den här lilla zippade filen låter som något för mej, men när jag försöker ladda ner den är det inte någon zipfil, utan något annat (för mej) odefinierbart.
Ska det vara en sådan "hemlig" fil och i sådana fall: vad ska jag göra med den?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Filen som är zippad är en registerfil som lägger til eller ändrar i registret.

Räcker det inte att avbocka alternativet "tillåt inte att bifogade filer som kan innehålla virus sparas elleröppnas" i outlook. (Verktyg -> alternativ -> fliken säkerhet )

Mjo, det är ju bara det att den inte är zippad, blir bara en "tom" ikon som inte liknar nån registerfil jag sett förut.

Hittar ingen liten ruta med bock på det angivna stället. Kör inte Outlook express.

Så här ser innehållet i filen ut när jag laddat ner den.

REGEDIT4
[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\10.0\Outlook\Security]
"Level1Remove"="ade;adp;asx;bas;bat;chm;cmd;com;cpl;crt;exe;hlp;hta;inf;ins;isp;js;jse;lnk;mda;mdb;mde;mdz;msc;msi;msp;mst;pcd;pif;prf;reg;scf;scr;sct;shb;shs;url;vb;vbe;vbs;wsc;wsf;wsh"

ok, vad gör jag med allt detta nu då?
kopierar in i anteckningar och döper till vad?

red/ så här ser det ut när jag laddar ner den:

PK  ¯R›,ÇOíË

Någonting.reg

ok. testar med det. tack

Hmm....
upptäckte nu att när jag laddade ner ovanstående zip-fil med IE så funkade alldeles utmärkt.
Min Firebird ville visst inte veta av att hämta just den här filen på normalt sätt.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Det är bara att gå in i registret och lägga in strängvärdet själv. Då kan du ju välja vilka filer du vill ska fungera

Med tanke på att det blir mer och mer vanligt med Outlook 2003 så har jag ändrat om den reg-fil som jag postade i ett inlägg ovan så att den passar även till de versionerna.
Filen öppnar för filer av typerna: bat, cmd, exe, inf, mdb, reg men det går lätt att ändra om man vill ha fler eller färre för den som vill det.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)