webForumDet fria alternativet

Alt-text i Mozilla?

8 svar · 408 visningar · startad av higa

higaMedlem sedan aug. 2000359 inlägg

Även om jag föredrar Mozilla i övrigt så stör jag mig lite på att den inte visar texten inom ALT-attributet när man för musen över en bild med alt tag, finns ju websiter som t ex LunarStorm som använder ALT-attributet för information.
Går det slå på med något hack i prefs.js eller kan man använda t ex Proxomitron för att köra en regexp som skapar ett TITLE-attribut av ALT-texten i den omspinnande A-taggen ifall det finns någon? Mozilla stödjer ju A TITLE.
Proxomitron verkar ju hantera regexpar annorlunda än Perl, så jag får inte till det...

Mvh Lukas AKA Higa

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Följer inte Mozilla standard..... :-)

Jo, det gör den i övrigt, har ju överlägset stöd för bl a CSS2 och transparenta png, men just ALT missar den....

:stefan:Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Samma sak med Netscape 6.2 på Mac.

Å andra sidan - är verkligen ALT standard? Tycker mig ha läst nånstans att det faktiskt inte är det... :q

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag har för mig att någon har sagt att ALT är till för att det skall finnas en text om bilden inte kan visas och att TITLE egentligen är det som är standard för såna texter.

hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inlägg

SirPeter har för sig rätt. "Alt" ingår i standarden, men är i första hand till för användare som inte kan visa bilder. :)

http://www.w3.org/TR/html4/struct/objects.html#h-13.8

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Phuu, vad skönt.... jag trodde för ett ögonblick att Mozilla hade något litet fel, tur att inte så var fallet... :e

Oki, tackar för svaren, får väl se till å använda Proxomitron för att översätta till title-metoden istället då för sidor som inte använder den :)

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Alt är som sagt med i standarden. Men är inte till för att visa tooltips på länkar utan för de som inte kan se bilder. Title är till för att visa tooltips. :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)