webForumDet fria alternativet

Time Care

5 svar · 1 109 visningar · startad av Rödalacket

RödalacketMedlem sedan feb. 20001 160 inlägg

Är det någon som kör med Time Care på jobbet?
Vi funderar på att införa det på vårat jobb och jag skall vara med och sjösätta det, hur nu det skall gå... :)

Om det är någon som använder det,
Använder ni programmet från Time Care?
Använder ni penna och papper och Post-It lappar?
Är programmet användarvänligt?
Gå det att få äldre (inget ont om äldre) människor att förstå och använda programmet?
Fördelar?
Nackdelar?
Övriga synpunkter.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Lite off topic

Nätverk
Time Care kan installeras på nätverk med 128 Kbit/s med godtagbar prestanda, men vi rekommenderar dock ett snabbare nätverk på 512 Kbit/s eller mer

Humm.... finns det sååå långsama nät...?

nicclasMedlem sedan feb. 20001 061 inlägg

Har ni jämfört med dessa?
http://www.optimalsolutions.se/

*detta är ju min branch* :)

/nicclas

RoggerMedlem sedan jan. 2000393 inlägg

Hej.

Jo, på mitt jobb används numera Time Care. Vi lägger själva in passen i programmet. Visst det fungerar men det är lite yxigt till att börja med.

Helgerna "läggs" på det gamla vanliga sättet med papper och penna på "lakan". Detta beror på att helgerna måste vara klara innan man börjar lägga resten. Post-It lappar är förbjudna då de inte kan återvinnas. :e

Jo, det går att få 55+ att använda programmet men det är inte lätt. De har å andra sidan inte lätt med andra applikationer heller.

Fördelar: Ökade möjligheter att lägga som man vill. Det går att sluta ett pass 15.25 om man nu måste det. Veto möjligheten. Snygga schemautskrifter, även i fickformat.

Nackdelar: Kort tid på sig för att lägga in schemat i datorn eftersom diffkorrigeringen tar sådan tid. Mycket jobb med att starta upp det innan folk fattar hur det fungerar.

Övrigt: Om man t.ex. har 10 veckors perioder innebär det att man nästan måste börja planera nästa period samma vecka som den aktuella perioden påbörjats. Man håller på men schema jämt. :l

Tack och hej.

/R

LimeMedlem sedan sep. 2001837 inlägg

Har testat båda inom rollen som projektledare och min åsikt är att om man ska välja någon av dessa verktyg så är Time Care att föredra. Optimals program kändes inte riktigt färdigt...

Å andra sidan är planeringsprogram väldigt individuella. Beror nog mycket på vad man planerar för typer av resurser och hur man är van vid att jobba idag. Men det mesta är bättre än papper och penna i slutändan.

Just my $0.02

/Lime

RödalacketMedlem sedan feb. 20001 160 inlägg

Tack för svaren.
Det är några avdelningar på jobbet som kör Time Care, med blandade känslor.
Själva idén är lysande, bestämma när man vill jobba...*wow* :)

Skulle nog tro att det blir som så att vi börjar med penna & papper alt. whiteboard.

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb