webForumDet fria alternativet

Gemensam kalender för bokning av rum

Kontorsprogram

6 svar · 1 274 visningar · startad av Bjuris

Medlem sedan juli 2001514 inlägg
Frågan#1

Jag håller på att skapa ett bokningssytem i Outlook, men då jag är novis på detta så vet jag inte hur jag skall göra.
Vad jag har gjort är att skapa en mailbox ex mote@tt.se, sendan så har jag gjort så att när man skickar en mötesförfrågan så kollas det om tiden är ledig och i så fall så skickas ett OK svar automatiskt annars så skickas ett svar om att det inte är ledigt.
Så långt allt OK.

Vad jag däremot skulle vilja göra är att lägga Kalendern hos mote@tt.se i Public folders katalogen så att alla kan se när det är ledigt eller inte, hur gör jag det????

Vi använder Outlook2000 och exchange server2000.

Förresten, använder jag mig av rätt lösning tycker ni???

Panik

Ingen som vet något,

chefen tjatar.....

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vänd på det. Skapa kalendern i Public folders. Ge därefter kalendern rätt e-postadress.

....Hur gör man då så att den skall peka på mote@pp.se kalender?
Sitter och pillar lite i Exchange men den verkar jäkligt knasigt installerad, så där hittar jag inget.

Kan man även göra detta i outlook?

Jupp, det är precis därifrån det ska göras.
Studsa in Public Folders från klienten och skapa kalender-mappen därifrån.
(funderar på det där med autosvar - blir lite fundersam - jag är inte hudra på hur du sätter upp den delen från en gemensam kalender lagrad i Public Folders... :l)

Ett alternativ är att, om vi återgår till din ursprungliga lösning, att ge t.ex. gruppen Authenticated Users rättighet att komma åt Mailboxen - istället för att tilldela mailboxen till en specifik användare.

Man skapar en calender i public folders, så långt är allt ok, hur knyter man den till mote@pp.se kalender?
Autosvar är inget hinder utan det finns en växel för det om man loggar på som mote@pp.se och ändrar i properties.

Det var det som jag kom på var bekymret - du kan inte logga in på en public folder såsom du kan göra på en mailbox och därför kan du inte sätta autosvar så som du har gjort med mailboxen.

Från Exchangeservern skulle jag ta fram egenskaperna för mailboxen och ändra från befintlig ägare (användare) till till exempel Authenticated Users istället. Därigenom ska alla kunna komma åt Mailboxen.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)