Hur ändrar man en befintlig A4 sida till A3 utan att informationen ändras? I excel finns att man kan passa in sidan och ändra procentuellt.
Ändra A4 till A3 i word?
9 svar · 7 383 visningar · startad av Annette
Sorry, läste frågan tvärtom så jag tog bort mitt bakvända svar. :r
Vill du förklara tydligare hur du menar?
Ett sätt är ju att förstora stående a4 till liggande a3 (egen storlek) i utskriftsformat.
Sedan kan man dela sidan i två spalter. -Format/spalter-
Då bör vänstra halvan av pappret se ut som ditt original.
Menar du så?
Beror på...
Mycket beror på vilken skrivare du använder, men ett sätt är att inte ändra på nåt förutom Utskriftsformatet i Arkiv-menyn.
Sätt Pappersformat till A3 och Storlek till 141% - med den zoomen blir det A3 av ditt A4-dokument. Likaså kan man förminska den vägen om man har ett A3-dokument och vill skriva ut som A4. :)
Var ändrar man zoominingen i utskriftsformatet i word?
Zoomningen i normalläget ändrar ju bara hur stor min text blir på skärmen.
Om jag ändrar pappersstorleken till A3 i utskriftsformat så får jag ju en massa tomrum på mitt papper. Jag vill att texten automatiskt ska förstoras för att passa A3.
Jag vill att texten automatiskt ska förstoras för att passa A3.
Hur menar du? Att ditt dokument som du har i A4-format skall se lika ut med A3.... dvs A3-utskriften skall vara en större kopia, samma proportioner och så, av ditt A4 dokument :q
Japp. Rätt uppfattat!
Existerade A4 ska förändras till A3 med samma proportioner och avstånd.
Är Word så trögt att det inte går. I excel kan jag ju välja att öka mitt 'dokument' proportionerligt genom att välja olika % i utskriftsfomatet.
Jag vet inte hur man gör men någon annan vet säkert :)
Fast kanske ;) ett dåligt sätt men det funkar säkert: om du är familjär med hur man skapar PDF-dokument utifrån ditt Worddokument så borde det gå att ändra formatet till A3 när skriver ut PDF-filen och kryssa i anpassa till pappersstorlek (eller vad det nu heter).
Zooma i word
Jag missupfattade frågan tidigare men kan kanske hjälpa dig nu.
Det finns mig veterligen ingen zoom för utskriften i word, men som :stefan: påpekade kan du ofta zooma i skrivarens egenskaper.
om du väljer skriv ut och egenskaper så kan det finnas i någon av flikarna där, det beror helt på vilken skrivare du har och vilka drivrutiner.
Prova :)
Vad har du för skrivare? Kanske någon har samma och kan hjälpa dig.
I word arbetar man ju med en pappersyta, I excel arbetar man på ett helt annat sätt, så jag vet inte om word är trögt ;)
Jag har hittat det.
Jag har en Canon BJC-6500 skrivare. Det fanns under skriv ut och egenskaper.
Tack alla för hjälpen :D