du ska givetvis använda mozilla också för testning. :)
------------------
mördar-anders, det är jag.
7 svar · 351 visningar · startad av psykolog
Kan man hitta nån slags statistik som ändå är up to date över vilka läsare som används? Slipper man betala är det ju en fördel ;).
Sen undrar jag vad ni andra tycker man skall testa sin sida i för webläsare, själv testar jag i IE5.0, NS 4.7 (Vilken är totalt värdelös) och Opera5.02.
Tjingeling!
------------------
Jonas Carlsson
http://quake.swe.net/eguana
xeez@swipnet.se
Killed by death
du ska givetvis använda mozilla också för testning. :)
------------------
mördar-anders, det är jag.
Det finns flera företag som analyserar detta, och tar betalt för det.
Det billigaste är nog att använda sig av statistikfunktionen på en webbplats, där kan man se besökarnas webbläsare op mm. Jag har tillgång till besökarstatistik på några sidor, och kan klipp och klistra in den här under förmiddagen.
Varför inte fixa denna statistik från webforum, så att den syns samtidigt med antalet besökare?
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 07 sep 2001]
MSIE 5.x 880 76.52
MSIE 4.x 90 7.83
Unknown 70 6.09
Netscape 4.x 70 6.09
Netscape 3.x 40 3.48
Från dagens statistik på en hyfsat bra besökt sida (ca 3000-5000/dygn) här i sverige.
Tabellen visar webbläsare, antal besök, och procent.
Detta är en "summary" lista. Och vissa besök är bortsållade, tex. spindlar från sökmotorer mm.
/T
------------------
Läsarstatistik beror helt och hållet på vilken målgrupp sidan vänder sig till. Vissa extrema programmerarsidor har faktiskt majoriteten Lynx-användare (på andra plats: Emacs).
------------------
Den fruktade Motorgåsen - på korståg för att utrota popup-fönster, Flash-banners, nykterister utan humor som befinner sig på samma fest som mig, felaktiga ordspråk, öl som inte smakar gott och andra styggelser!
Visst, målgruppen spelar roll, men den kan ju vara så liten att den faller utanför en normalfrekvens.
Generellt bör man utgå efter det totala användandet oavsett person/målgrupp, och ha med det i förstudien/planeringen.
Fast det är ju en självklarhet att information och navigering skall vara tillgänglig oavsett webbläsare.
/T
------------------
Tackar, jag tror jag utökar mitt testprogram med mozilla också, samt sänker versionsnivån på Opera och Netscape... I ärlighetens namn, en hemsida för en teknisk gymnasie-/KY-/Ingenjörskola borde väl inte ha ett märkbart behov av stöd för Lynx / Emacs (Illa nog som editor, måste de skriva webläsartillägg oxå?).
Mitt resonemang lyder: "Söker man till en teknisk skola är också i stor del av fallen teknonördig och vill ha lite funktionalitet och finesser".
Detta borde hålla IE / NN 3.0 ur min målgrupp...
Tack för hjälpen förresten!
------------------
Jonas Carlsson
http://quake.swe.net/eguana
xeez@swipnet.se
Killed by death
Mozilla, Netscape 4, Internet Explorer 4 och Opera 4 anpassar jag numera de sidorna jag gör för. Men det skadar ju inte om sidorna även går att se med andra webbläsare. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/