nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg Tjena
Jag har just laddat hem Opera 5.11
Skulle vilja höra av någon som e mera erfaren av operar och andra webläsare
vad finns det för För och Nackdelar med opera?
Vad följer den för standard när det gäller webutveckling?
Funkar CSS bra i opera?
Dela gärna med av era erfarenheter
:D
------------------
/nordan
[Redigerat av nordan den 28 apr 2001]
Fördelar:
Snabb
Stöd för det mesta
Nackdelar:
Dåligt gränssnitt
(http://program.webforum.nu/wf/Forum29/HTML/000044.html)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
[Redigerat av Erik Juhlin den 28 apr 2001]
Erik: enligt vissa är ju gränsnittet en fördel ;)
Personligen tycker inte jag att det finns några nackdelar med Opera. :birpe It's all good...
------------------
<cafka> jobbigt att vara socialt missanpassad
Eftersom att vissa gillar det och vissa inte gillar det så skulle det varit smartast om man fick välja hur det skulle vara. :)
------------------
/Erik
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Är inte heller särskilt förtjust i gränssnittet. Dock är jag äckligt glad över att ytterligare en läsare följer med trenden och kör enligt W3C:s standarder. Att den dessutom vägrar rendera vilken dynga som helst är en annan bra sak.
------------------
Snyggt, Chainsaw. Tränar inför VM i core dump, ser jag?
mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg Lite irriterande med ett extra inloggningssteg till HoTMaiL för Opera-användare. Åsså funquar inte vissa menyer, typ dom överst i bild på idg.se
------------------
When God created light, the first shadow was born.
Det är väl knappast Operas fel. Det är ju de på Hotmail och Idg som är kassa..
------------------
/Erik
nordanMedlem sedan juni 2000949 inlägg jag håller med Erik där och smatidigt undrar jag hur dom kan ha jobb som webbmänninskor när dom skiter i vissa webbläsare
Finns massor av sidor som funkar som skit i Netscape som jag vanligtvis anväder jag fattar inte vad det är som är så svårt med att koda html riktigt ?
*suck*
Jag menar hur kan man glömma att kolla en sida i Netscape det är väll det man skall ha som utgång så att det funkar i den
Det är ju lättare att få till sida så att det funkar i både Netscape och IE om man kodar det så att den funkar i Netscape :) men men så är det
Visst e det saker som inte funkar i Netscape oxå men vafan det är fortfarande folk som inte har blivigt lurade av Microsoft :h
------------------
/nordan
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg Jag älskar gränssnittet i Opera!
Jag har alltid fem-tio fönster igång när jag surfar, och om jag använder webbläsaren till nåt annat (typ kolla dokumentationen om man sitter och programmerar) har jag också två-tre fönster igång. Jag är glad över att jag med ett enda alt-tab kan hoppa från det fönster jag håller på med, i stället för att sitta och trixa för att komma rätt. Sen är det skönt att taskbarren slipper grötas ner.
Dessutom används i princip alla kortkommandon i Netscape och IE - oavsett vad man är van vid funkar det i Opera.
Dessvärre har jag enorma problem med att få skräpet att funka över nätet. Sidor laddas inte in som de ska, eller renderas inte förrän man trycker på escape (stoppknappen alltså...). Nån som vet vad oms kan vara kajko? Kommer knappt in på wf. :(
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.
[Redigerat av spango den 30 apr 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Gillar inte heller gränssnittet till 100. Tycker inte heller att den är särskilt snabb gentemot MSIE5.
Men ett bra alternativ när jag surfar från Linux.
Jag menar hur kan man glömma att kolla en sida i Netscape det är väll det man skall ha som utgång så att det funkar i den
Jo du. Det finns amatörer och det finns proffs... ibland kallar sig amatörerna för proffs och då blir det lite förvirrande när man tittar på resultatet ;)
------------------
Ancilla, face mea laganum!
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg Från Topicen: Opera För och Nackdelare
hmm.....nackdelare, är det något verktyg som obducenter använder?
------------------
Someone spotted me at www.shapestate.com , but I deny any knowledge.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Följande tycker jag är grymt bra i Opera
+ Downloadfunktionerna, kan återuppta nerladdning mm.
+ Reload, du kan få valfri frame att reloadas med valfri intervall (perfekt på forum som dessa)
+ Zoomen, ser bra själv, men känner till några som surfar med nedsatt syn, och dom tycker det är toppen
+ WAP, Opera klarar WAP sidor
+ Gränssnittet, för min del är det ypperligt att surfa i flera fönster utan att behöva starta flera webbläsare
+ Man kan göra egna knappar
+ Validate HTML, webbläsaren kan göra en HTML validering
+ Liten och snabb!!
Klart det finns negativa saker också, den kan krascha, och vissa sidor kan se konstiga ut, men jag tycker det är ett fullgott alternativ till NS, tom. bättre
Spango -> proxy?, man får pula med sidcachningen också...
/T
------------------
This is what the KLF is about
[Redigerat av Toonster den 30 apr 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg oelbal
:e
------------------
Ancilla, face mea laganum!
mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg Alla browsers hänger sig nån gång. Fördelen med Opera är att nästa gång du startar den kan du välja att göra så med alla sidor du hade uppe innan programmet dök.
Detta har även fungerat då det varit Windoze som "hängt sig" (varifrån kommer egentligen det fåniga uttrycket?).
------------------
When God created light, the first shadow was born.
spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg
proxy?, man får pula med sidcachningen också...
Det funkar lite godtyckligt. Jag slog på proxyanvändning igen, och plötsligt funkade det, men jag har för mig att problemet en gång (temporärt) löstes av att jag slog på proxytjafset igen.
Det konstiga är att den laddar in ungefär 95% av sidan, och sen lägger den bara av...
------------------
These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust.