Varför är inte Chainsaw här och svarar på de här frågorna. Han är väl experten på Mozilla.
Han kan väl t.om. skryta om att ha lite av sin egen kod med där någonstans, eller har jag fel?
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
39 svar · 670 visningar · startad av Swey · sida 2 av 2
Varför är inte Chainsaw här och svarar på de här frågorna. Han är väl experten på Mozilla.
Han kan väl t.om. skryta om att ha lite av sin egen kod med där någonstans, eller har jag fel?
------------------
/Erik
Förresten, varför ladda ner en Preview Release när man kan ladda ner det allra senaste här...? http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla/nightly/latest/
------------------
/Erik
Okej, dags att svara på lite frågor nu när jag äntligen har vaknat...
Någon som har hört något om när slutversionen av Netscape 6 kommer? Det verkar gå ganska långsamt
När den är färdig. Just nu verkar det som om det blir vid jul eller strax efter årsskiftet. Långsamt? Gänget har skrivit en hel browser från grunden, en läsare som lätt går att förse med nya standarder när de kommer och som kan portas till de mest sanslösa system tack vare sin kompakta uppbyggnad. De har gjort det under en tidsrymd av två år. Det är inte långsamt. Fråga istället Microsoft varför NT5 inte släpptes 1996 som planerat, och när det väl släpptes fick bara hälften av de planerade funktionerna.
Vart tog Netscape 5 vägen egentligen?
Det släpptes faktiskt en beta på Netscape 5 någon gång i 1998. Skillnaden jämfört med NS4 var lite bättre prestanda och några små förändringar i gränssnittet. Eftersom alla ställde sig upp och skrek att de inte skulle släppa några fler versioner baserade på den gamla HTML-motorn så kastade de precis all kod och började om från början.
Varför är inte Chainsaw här och svarar på de här frågorna. Han är väl experten på Mozilla. Han kan väl t.om. skryta om att ha lite av sin egen kod med där någonstans, eller har jag fel?
Jag är här, och ja - det finns lite kod skriven av mig i Mozilla... Vad koden gör? Två patchar rättade till några småbuggar som läckte minne och kunde krascha programmet, en var för att snabba upp en rutin.
------------------
Hellport Enterprises - levererar systemlösningar som inte suger
Programmerare är verktyg för att omvandla koffein till källkod
Coolt! :)
Förresten, du kanske skulle kunna hjälpa mig med att rapportera en bugg..? (kanske t.o.m. fixa den :e)
Jag försökte rapportera den här buggen, men de som kollade det verkade inte få fram felet. Jag har däremot fått upp det på flera datorer. Jag försökte också skicka med en skärmdump, men det krånglade mest.
Här ser du felet: http://www.juhlin.nu/mozilla.gif
Ett annat problem jag har är att när jag lyssnar på mp3or och surfar med Mozilla så blippar det och piper när man trycker på länkar. Oerhört irriterande!
------------------
/Erik
Jag har åxå en bugg att rapportera.
När jag startar upp NS6 ser skiten ut som en webbsida med dHTML, i stället för att se ut som ett vanligt, industriellt program. Jag gillar det mesta med NS6, men UI:t är ett hån mot mig.
Så. Nu var det sagt.
------------------
-- spango
Internet ska vara kod, inte kul!
Jag har åxå en bugg att raportera...
När jag startar NS6 pr2 så öppnas ett 640x480 stort fönster med 2 km konstig kod :e
Ibland kommer det fram ett par knappar med konstiga tecken. Dom ska man INTE trycka på! Min bärbara dator hängde sig och jag fick lov att ta ut batteriet för att stänga av skiten... :(
När jag startade datorn igen så startades compaqs diagnostik program istället för windows och det gick inte att boota från diskett eller cd :)
Efter en timme i telefån med supporten så fick jag igång windows igen.
Någon som har samma problem? :e
Som ni kanske har märkt (?) så har PR3 släppts. Jag rekommenderar fortfarande inte den, utan de nattliga byggnationerna från Mozilla.
------------------
Som ni kanske har märkt (?) så har PR3 släppts
Ah, jag laddade nyss hem den älskar den redan. Snygg, bra funktioner och visar sidorna perfekt. Vad mer kan man önska sig?
Jag tror den skarpa versionen av Netscape kommer slå IE 10 gånger om! :)
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Vad mer kan man önska sig?
Jadu... att man kan trycka [OK] när man är inne i preferences kanske? Att man skall kunna scrolla i en droplist utan att den stängs... Att den hanterar css riktigt: ooops!
Att GUIt blir snabbare... Att den får snygga scrollister... Att "home"-knappen är på som default... Att inte javaskonsollen lägger sig i trayen...
Kort sagt ganska så mycket...
mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
Att den hanterar css riktigt: ooops!
Den hanterar CSS fullständigt korrekt. Däremot kanske IDG boede sluta suga piss och uppdatera sin kod. <layer>-taggarna funkar nämligen inte alls i NS6, och lite andra tokigheter som de har åstadkommit...
------------------
Är a:hover en funktion i CSS? Inte för att jeg vet om det är standard, men efter flerar års skapande tycker jag att man skulle ha med en sådan simpel grej...
Mvh, Vide
------------------
Kom hem till mig...
Hover ingår i CSS2, och det finns stöd för det i Mozilla (även om jag tycker att det är fånigt). Kruxet är att Moz följer den gamla hederliga Netscape-traditionen att inte acceptera vilken skitkod som helst, så man måste faktiskt skriva korrekt fortfarande.
------------------
Vide,
Jämfört med den första PR av Netscape har de gjort stora framsteg. Jag har också uppmärksammat en del störande fel men det får man räkna med i en förhandsversion. Vi får bara hoppas att Netscape fixar alla fel innan slutversionen kommer.
------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?
Swey,
Hoppas jag också... :)
Jag har inget emot NS, tvärt emot så vill jag att NS skall växa till sig och skapa konkurens...
Chainsaw,
Men är inte hover skrivet korrekt? Jag är ingen klippa på css så jag använder det som stått i dom flesta tutorialer... Finns det ett bättre sätt att skriva på som NS gillar, så vill jag veta ;)
------------------
Kom hem till mig...
Av nån anledning så var den funktionen (och några andra småsaker) avstängda i några av de senaste buildsen. Vet inte om det är påslaget igen nu.
------------------
Sitter och testkör senaste nightly builden av Mozilla nu... Stabiliteten verkar ju vara helt okej, dock ser sidorna lite mysko ut ibland.
------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net
Den hanterar CSS fullständigt korrekt.
Mja, klarar inte W3C's CSS1-test till 100% (i.a.f. inte M17). Men är en bra bit på väg.
Finns en del kvar att göra när det gäller prestandan på Linux dock. Och stabiliteten. Förstår inte heller varför systemkraven för Linux skall behöva ligga långt över kraven för Windows?
Någon som lyckats kompilera Mozilla att använda QT i stället för GTK? Stöd skall ju finnas, men jag har i.a.f. inte lyckats (har inte hittat någon annan som lyckats heller, när jag sökt på Deja - verkar å andra sidan inte vara så många som har provat). :)
Läste t.o.m. någonstans att QT-projektet låg nere. Men varför är i så fall QT-koden ö.h.t. kvar i Mozilla?
------------------
Robban < robban@lipogram.com >
Går det att få fram vilka cookies "Netscape 6 PR1" har lagrat :q
Hur isåfall :q
Går det att göra Netscape 6 till default browser, utan att avinstallera de andra :q
(Ang min tidigare cookies-fråga fann jag lösningen själv.)