webForumDet fria alternativet

IE suger verkligen nåt fruktansvärt!

Kontorsprogram

14 svar · 535 visningar · startad av Q

Medlem sedan apr. 20002 882 inlägg
Frågan#1

- Otroligt puckat sätt att flytta runt favoriterna.

- Seg scroll med scrollhjulet på musen.

- Om jag öppnar ett nytt fönster från ett maximerat fönster blir det nya inte maximerat, utan det får jag göra själv.

- Vid högerklick måste man släppa knappen för att sen kunna klicka igen, i NS håller jag ner högerknappen, drar lätt neråt åt höger och släpper på alternativet "Back". Går på ett kick!

- Den där irriterande lilla streckade linjen kring nånting man har klickat på.

- a:hover, också en irriterande funktion...

- När man tar backup på favoriterna (exporterar) och sen läser in dem igen (importerar) ligger de i bokstavsordning! Vad ända in i glödheta?

- Inställningen för att slå av JavaScript - är den hårdkodad i kärnan? Inte finns det nån inställning för det i alla fall... :l

- När man högerklickar på Back-knappen (eller klickar på den lilla pilen) och får fram listan på sidor "bakåt" ser jag inte url:en i statusraden - bara att hoppas på att man tar rätt.

+ Okej, Tidigare är en rätt kul funktion.

+ Att hela sidan inte laddas om när man ändrar storlek på fönstret är kanon - bara att lyfta på hatten! ;)

Men antalet minus överväger starkt antalet plus... Tyvärr, eftersom jag måste använda IE här på jobbet... :(

------------------
To be or not to be - that's not a question!

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Menar du att alla dessa saker som inne finns i IE finns i Netscape? Annars så suger ju Netscape ännu mer ;)

Vill du ha en bättre webbläsare än Netscape 4(som bland annat laddar om sidan när man ändrar storleken på fönstret) ska du prova Netscape 6 eller Mozilla.

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg

flera minus... §jr

- högerklick på länk eller bild genererar att jag inte kan välja "back"
I NS kan man högerklicka var som helst och få upp samma meny oavsett vad jag klickar på.

- Favvoriterna :(

- Om en adress inte finns eller om man avbryter inläsning av sida så kommer tidigare adress upp, mycket irriterande då man kommit på att man skrivit in fel adress typ url.vom istället för url.com

-Man kan inte spara fler än X st (X>=3) filer från samma sida/domän samtidigt utan man måste vänta tills en fil kommit hem innan man får välja var man ska spara nästa. dvs man måste sitta och vänta framför datorn vid många nerladdniingar istället för att göra nått annat skoj

-Jag har alltid problem med att få mina sidor att se ut som jag designat dom i IE eftersom jag skapar för NS.

nån som törs kriga :q §e

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

[Redigerat av Klös den 16 okt 2000]

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Annars är ju Opera bäst, synd att man får byta webläsare om man ska köra java bara.

------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net

*drar på mig boxarhandskarna och sätter mig och väntar* §jr

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Netscape var min favoritbrowser förr, men jag blir bara störd för det är så sunkigt CSS-stöd.

------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net

Mozilla(Netscape 6) har väldigt bra CSS-stöd :e

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Var har ni gömt er elaka IE användare §jr :) Törs ni inte gå en match?

Det verkar inte så. ;)

------------------
- Swey
Skriv först, tänk sen!

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Min syn på IE (vilket påvisar en högst peronlig syn på alla program som är ängnade åt fler än en användare):

- Otroligt puckat sätt att flytta runt favoriterna.

- När man tar backup på favoriterna (exporterar) och sen läser in dem igen (importerar) ligger de i bokstavsordning! Vad ända in i glödheta?

Använder inte favoriter.

- Seg scroll med scrollhjulet på musen.

Går att ställa in.

- Om jag öppnar ett nytt fönster från ett maximerat fönster blir det nya inte maximerat, utan det får jag göra själv.

Går att ställa in.

- Vid högerklick måste man släppa knappen för att sen kunna klicka igen, i NS håller jag ner högerknappen, drar lätt neråt åt höger och släpper på alternativet "Back". Går på ett kick!

Varför i hela friden skall du hålla kvar knappen :q Någon fördel?

- Den där irriterande lilla streckade linjen kring nånting man har klickat på.

Är väldans bra om man surfar utan mus och vill tabba sig omkring... funktion framför design... personligt...

- a:hover, också en irriterande funktion...

Bara för att CSS-standarden inte faller dig i smaken så behöver ju inte en webbläsare som följer den vara kass.

- Inställningen för att slå av JavaScript - är den hårdkodad i kärnan? Inte finns det nån inställning för det i alla fall...

Finns som inställning under säkerhet.

- När man högerklickar på Back-knappen (eller klickar på den lilla pilen) och får fram listan på sidor "bakåt" ser jag inte url:en i statusraden - bara att hoppas på att man tar rätt.

Sant, suger hårt...

- högerklick på länk eller bild genererar att jag inte kan välja "back"
I NS kan man högerklicka var som helst och få upp samma meny oavsett vad jag klickar på.

Personligt: Jag trycker ALT-vänsterpil för att komma tillbaks.

-Jag har alltid problem med att få mina sidor att se ut som jag designat dom i IE eftersom jag skapar för NS.

Brukar det inte vara tvärt om :q ;) Iaf för mig...

-Man kan inte spara fler än X st (X>=3) filer från samma sida/domän samtidigt utan man måste vänta tills en fil kommit hem innan man får välja var man ska spara nästa. dvs man måste sitta och vänta framför datorn vid många nerladdniingar istället för att göra nått annat skoj

Ser jag bara som en fördel... dom andra läggs ju på kö, och kommer hem så småning om... Bättre att få hem tre filer på kortare tid än att sitta och vänta på femton i några minuter extra...

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

Grundförutsättning: Jag har varit inne och rotat i Internetalternativ, säkerhetsinställningar och that's about it med inställningar - eller finns det fler nånstans? Har inte hittat det jag frågar om i alla fall. :(

Använder inte favoriter.

Måste använda favoriter - konstiga intranätadresser har man inte tid att sitta och knacka in för hand när man har en kund i luren. ;)

Ställa in mus-scroll

Det går alldeles utmärkt i andra program, det är bara IE som det segar i. :q

Går att ställa in.

Det tror jag säkert, men anledningen till att jag skriver här är att jag inte hittar det. Så om du vet var man ändrar det vore jag oändligt tacksam för en exakt sökväg. ;)

Varför i hela friden skall du hålla kvar knappen Någon fördel?

Personligt som du själv säger, tycker det går snabbare, ett klick är färre än två klick... ;)

Är väldans bra om man surfar utan mus och vill tabba sig omkring... funktion framför design... personligt...

Visst, att strecken finns där när man tabbar sig runt har jag absolut inget emot, men när man klickar på en länk ser jag liksom ingen mening med att ha det...

Finns som inställning under säkerhet.

Återigen: var? ;)

Personligt: Då måste jag flytta högernäven från musen till tangentbordet - återigen för långsamt när man snackar med kunder (här snackar vi om att tjäna hundradelar!) :e

------------------

Det tror jag säkert, men anledningen till att jag skriver här är att jag inte hittar det. Så om du vet var man ändrar det vore jag oändligt tacksam för en exakt sökväg.

Det går inte att ställa in specifikt för IE, så har du hittat Windows musinställningar så har du redan hittat rätt... Personligen tycker jag att den scrollar perfekt, då jag använder den för att läsa text, inte för att komma snabbt nånstans, för då trycker jag respektive tangent... ;)

Personligt som du själv säger, tycker det går snabbare, ett klick är färre än två klick...

Missuppfattade din första fråga tror jag ;), men eftersom jag aldrig backar på det sättet så blir det väl ännu en personlig pryl... :)

Återigen: var?

Inte en aning §jr. Men jag antar (antagligen felaktigt eftersom du inte hittat den) den finns där, som på äldre versioner...

Personligt: Då måste jag flytta högernäven från musen till tangentbordet - återigen för långsamt när man snackar med kunder (här snackar vi om att tjäna hundradelar!)

Men skaffa en IntelliMouse Explorer... då kan du hoppa fram och tillbaka med knapp 4 & 5... inte för att jag använder dom, men det skulle säkert underlätta... ;)

Nu skall ni inte tolka mig som en som håller på IE för sakens skull, utan för att jag tycker att det inte finns något alternativ... :)

------------------
Kom hem till mig...

Ser jag bara som en fördel... dom andra läggs ju på kö, och kommer hem så småning om... Bättre att få hem tre filer på kortare tid än att sitta och vänta på femton i några minuter extra...

Men om man sitter i LAN spelar det ingen roll om det tar en stund längre.... :)

Hmm visste om det kortkommandot... :(

Nu skall ni inte tolka mig som en som håller på IE för sakens skull, utan för att jag tycker att det inte finns något alternativ...

Hmm Vide du får väl komma med några motangrepp nu inte bara försvara IE eller är din taktik: försvar är bästa anfall.. ;)

------------------
F.Sundström
Bit den hand som föder dig!

Öh, har tydligen inte påtalat ordentligt att det är på jobbet jag måste stå ut med IE (hemma är det Netscape som gäller) så alla förslag om hårdvaruförändringar funkar liksom inte. ;)

Det mest irriterande just nu är att jag inte ser mina inlägg här innan jag har uppdaterat sidan manuellt. Vet att jag kör över en proxy (eftersom jag ändrade det i NS förr), men det hittar jag bara inte i IE... :(

------------------

Men om man sitter i LAN spelar det ingen roll om det tar en stund längre....

Och då läggs dom ju på kö, så det spelar ingen roll... :)

Hmm Vide du får väl komma med några motangrepp nu inte bara försvara IE eller är din taktik: försvar är bästa anfall..

Nä, jag har framfört mina åsikter så många gånger att jag inte orkar dra allt igen, så jag försvarar bara det jag tycker är rätt...

Men eftersom en sådan här debatt är helt meningslös egentligen, man kommer inte byta webbläsare för att någon annan har negativa eller positiva åsikter om den, men måste ju bilda sig en egen uppfattning om det hela...

Men som sagt, jag väljer IE för att det inte finns något värdigt alternativ... Men jag hoppas att Opera skall komma med lite mer stöd och NS skall fixa till sin 6:a så att den funkar som den skall, så att det blir lite konkurens... Det behövs... :)

------------------
Kom hem till mig...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)