webForumDet fria alternativet

Nya problem med drop-meny

9 svar · 197 visningar · startad av Archimedes

ArchimedesMedlem sedan nov. 200155 inlägg

Försöker att få till det så att det ser lite snyggt ut men det blir lite problem med utskriften.
Kolumnbredden är på 24,14 och menyn är lika bred som kolumnen men vid utskrift så blir menyn lite smalare än själva kolumnen.

För att få det att stämma vid en utskrift så måste man göra menyn bredare än kolumnen och då ser det gräsligt ut.
Finns det någon lösning på det?

CarlWMedlem sedan apr. 200140 inlägg

Menar du att din Combobox inte sammanfaller exakt med cellen??? Om du önskar att din Combobox skall sammanfalla med cellen så är det bara att hålla "Alt" nertryckt samtidigt som du ritar upp din Combobox.

------------------
CW

Ja jäklar det var smidigt, tack för tipset men tyvärr så blir det fortfarande knas vid utskrift... :(

Jag kanske inte riktigt förstår vari ditt utskriftsproblem består. Kanske du kan uppnå en snyggare utskrift om du istället använder "Data-verifiering". Under menyn "Data" och kommando "Verifiering" kan du ju också välja att hämta information från en lista. En fördel med "Data-verifiering" är ju att kombinationsrutan försvinner från cellen när någon annan cell markeras. Samtidigt blir det också bättre samstämmighet med rubriktexten för varje cell.

------------------
CW

Jag har tagit en bild på hur det ser ut men kan tyvärr inte lägga upp den nu utan måste vänta med det tills jag kommer hem från jobbet.

[Redigerat av Archimedes den 08 dec 2001]

Ursäkta den dåliga kvaliten på bilden :r

BILD

Har just tittat på din bild. Är det angeläget att Comboboxen syns på utskriften??? Om inte förelår jag att du använder Data-verifiering istället. Du hittar som jag redan skrivit Verifiering under Data-menyn. Det går utmärkt att använda en lista som underlag även här. När sedan användaren lämnar aktuell cell förvinner kombinationsrutan. Det här borde förbättra dina möjligheter att skapa en snygg utskrift.
Testa gärna och berätta sedan hur du löser uppgiften - förhoppningsvis lär vi oss alla något nytt även av detta lilla problem. ;-)

------------------
CW

Har just tittat på din bild. Är det angeläget att Comboboxen syns på utskriften???

Nej det är inte absolut nödvändigt, snarare tvärt om.

Använd samma objekt men från formulär-verktygsfältet istället.

Fast då kan jag inte formatera texten...eller??

Nej det är mycket nu...Nu går jag till sängs... :)

Archimedes
Eftersom inte själva kombinationsrutan behöver komma med på utskriften föreslår jag att du testar Verifiering under Data-menyn. På fliken Inställningar kan du välja Tillåt: Lista och ange Källa samt välja "Nedrullningsbar listruta i cell". Det går också att ange Indatameddelande och felmeddelande.

Vald data placeras i aktuell cell och kan därmed formateras på vanligt sätt.

Dennis
Objekt från formulär-verktygsfältet kanske inte är den bästa lösningen här - den formatering som Archimedes efterfrågade tidigare kanske blir lite svår att genomföra???

------------------
CW

Data-verifiering, det blev perfekt, kunde inte bli bättre... :D

Tack för hjälpen.

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb