webForumDet fria alternativet

Formatera text i en dropmeny

7 svar · 265 visningar · startad av Archimedes

ArchimedesMedlem sedan nov. 2001116 inlägg

Går det att formatera texten i en dropdown-meny(kombinationsruta) i Excel och isåfall hur?

CarlWMedlem sedan apr. 200140 inlägg

Om du i verktygsfältet "Kontroller" väljer "Designläge" och sedan "Egenskaper", så kan du vid "Font" ändra teckensnitt, format och storlek.
Lycka till!

------------------
CW

Hmmm.....gör jag så så får jag endast upp egenskaperna för det blad jag befinner mig i.

Du måste naturligtvis markera objektet (din ComboBox) efter att du aktiverat designknappen. När du sedan klickar på egenskaper så ser du tydligt att det är din Combobox som inställningarna avser. Har testat det här innan jag skrev förra inlägget, så jag vet att det fungerar. Har du hittat verktygsfältet Kontroller? - det är bara att högerklicka vid verktygknapparna och välja Kontroller.
Lycka till!

------------------
CW

Dennis
Tack för ditt inlägg - som alltid kommer du som räddande ängel när vi nybörjare på egen hand försöker lösa våra XL-relaterade problem. Hoppas du kan fixa din "brända dator" till rimlig kostnad.

Archimedes
Hoppas du kan byta ut din Combobox till den som finns i Kontroller (Active-X), så du kan göra de formateringar som du önskar.

Trevlig helg önskas alla glada och trevliga WebForum-deltagare.

------------------
CW

Nu börjar det klarna lite.
Arket är gjort på jobbet och det var där jag satt och håll på när jag skrev inlägget och där funkade det inte.
Nu när jag sitter hemma så funkade det när jag la in en ny dropdown-meny.

Men...på den "gamla" dropdown-menyn så kunde jag välja en flik som heter Control genom att högerklicka och välja Format Control och där i skriva in en länk till andra celler....ja ni vet nog vad jag menar...men det går inte på den "nya"... :(

Archimedes
Om du med den nya ComboBox menar Active-X, så kan du länka till ett cellområde via Egenskaper där du anger cell-referens vid "ListFillRange" (t.ex. "A1:A5")

------------------
CW

Tack.
Nu funkar det.
Jag skrev in det i det på raden ovan, LinkedCell och där funkade det inte... :)

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.ca5a5675
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)