Hej!
I spalt A har jag lagt in en massa ansvarsområden (Ex. ekonomi). I spalt B har jag lagt in tillhörande ansvarig för varje område, med dess fullständiga namn (Ex. Lars Larsson).
Nu skulle jag i spalt C, vilja ha en beräkning som gör att den hämtar uppgiften i spalt A lägger till en "TAB" och sedan lägger till förnamnet på den ansvarige.
Då skulle det på varje rad i spalt C se ut exempelvis så här: "Ekonomi (Här är en tab) Lars".
Hur gör man denna beräkning?
Tack för hjälpen!
Dock måste det vara en "TAB" emellan de båda värdena, då dessa sedan skall exporteras till en textfil.
När jag trycker "TAB" så hoppas markören till nästa fält, istället för att skapa ett "TAB" mellan värdena.
Så ditt exempel fumgerar utmärkt, om det barar gick att få in en "TAB" emellan värdena.
Men hur många mellanslag representerar en TAB-tryckning?
Tror det är det som är problemet. 10 mellanslag är 10 mellanslag och en "TAB" är nog alltid en "TAB".
Tror man blir tvungen att använda ascii-kod på något vis.
Exporterar jag 10 mellanslag till en textfil, där man skall särskilja orden med en "TAB", så tror jag inte att den köper 10 mellanslag.
Tror inte att korrekt antal mellanslag blir riktigt samma sak som en "TAB".
Men jag skall pröva och se .)
[Redigerat av webmaster den 24 jul 2001]
Låter rimligt. Skall prova detta inom kort.
Tack för all hjälp! :)
[Redigerat av webmaster den 24 jul 2001]
Det här är ju ett jobb för ett makro, boys! Detta borde funka, ändra 200 till antalet rader du har.
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
Sub FireMeUp()
Range("c1").Select
For i = 1 To 200
ActiveCell.Value = activecell.offset(0,-2).value & vbTab& activecell.offset(0,-1).value
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Next
End Sub