webForumDet fria alternativet

Ackumulerade värden i pivottabell?

5 svar · 2 088 visningar · startad av anhel96

anhel96Medlem sedan dec. 2000124 inlägg

Hur skapar jag ackumulerade värden i en pivottabell? Utifrån dessa vill jag sedan skapa t.ex. en kurva över ackumulerad försäljning.
Ex)
Datum, försäljning(kr), ackum.
2001-02-01, 53000, 53000
2001-02-02, 100000, 153000
2001-02-03, 35000, 188000
2001-02-04, 75000, 263000

Det är inget problem att skapa denna bredvid manuellt, men saken är den att jag först hämtar data i en databas där endast försäljningssumman per dag finns.
Jag skapar sedan en pivottabell med år och månad överst som urval, sedan exakt datum till vänster och försäljningssumma till höger. Sedan kan man ju högerklicka och välja att skapa ett pivotdiagram utifrån tabellen. Men det är här jag vill ha in den ackumulerade försäljningssumman istället. Kan man göra detta automatiskt inne i diagrammet kanske?

CarlWMedlem sedan apr. 200140 inlägg

Jag skulle nog välja att beräkna de ackumelerade beloppen i kalkylbladet efter import av data från databasen. När jag sedan i diagrammet vill gruppera datum efter månad, kvartal eller år skulle jag göra detta i pivottabellen. Det är ju bara att högerklicka i kolumnen med datum och välja "Gruppera".

------------------
CW

anhel96Medlem sedan dec. 2000124 inlägg

De lösningar ni skriver har jag även tänkt på och testat och visst fungerar det.
MEN, problemet är att det måste ske mer automatiskt och dynamiskt då ny data ska hämtas från databasen till Excel varje dag. Den data jag använder tankas nämligen över från affärssystemet till ett DataWarehouse varje natt. Det är mot detta DW som man sedan kör sina SQL-frågor och skickar till Excel-rapporter.

CarlWMedlem sedan apr. 200140 inlägg

Du får nog skriva egna procedurer i VBA för att uppnå det som du önskar. Någon annan möjlighet kan jag tänka mig just nu.

------------------
CW

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej! Jovisst är det VBA som behövs här. Carl W och xldennis har rätt. Det är inte så svårt som man kan tro även om det kan bli en hel del kodande. Principen blir nog enklare än genomförandet. En förutsättning för att du ska kunna lösa detta smidigt är att du kan VBA/vill lära dig VBA. Tänk igenom hela processen, vad exakt som behöver göras. Kör hela proceduren och spela då in ett makro. Det är i all fall busenkelt. Sedan kan du redigera makrot efter behov. Har själv vid flera tillfällen gjort pivottabeller åt kunder med VBA och komplexa databehandlingar. Det tar lite tid men det brukar bli bra. Och så smidigt. (Kom ihåg att koden för att skapa pivottabeller är olika i Excel 2000 och Excel 97 om du vid något tillfälle skulle prova dig fram i olika miljöer.)

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Glömde kommentera databaskopplingarna. Vad som funkar beror förstås på ditt DW och vad du kan. MS Query tycker jag är rätt smidigt, men jag antar att man kan använda DAO,ADO eller någon tresiffrig kombination. Det gäller väl bara att rätt databasdrivrutiner finnes.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)