Nu skall vi se om jag kan förklara det här....
Om man har ett negativt värde i en cell kan man då få texten i en annan cell att t.ex bli röd.
Ungefär som man kan göra om man väljer att formatera celler och väljer anpassat, där kan man välja att ett negativt värde skall visas rött.
Nu är det så att det är tid jag håller på med och då kan man inte ha ett negativt värde, utan jag gör om ett negativt tal till ett positivt tal och om jag gör om det negativa talet till positivt så vill jag att det positiva talet skall visas i rött.
Det blev nog lite rörigt men hoppas att ni förstod vad jag menade.. :)
Ja det går, men du behöver kanske använda VBA. Försök förklara bättre
Om vi säger att i L39 så blir det ett negativt värde när jag har lagt ihop ett antal tal. Nu tar jag summan i L39 och gör om det till ett positivt värde för att kunna skriva ut det i formatet tid i t.ex C20.
Nu kollar jag om L39 är ett negativt värde och om det är det så skrivs ett - (minus) ut i B20 annars så skrivs ett +-tecken.
Nu skulle jag vilja ha det så att om resultatet i L39 är negativt så skall texten i C20 bli röd annars svart, blå eller nått.
Hoppas att det var en lite bättre förklaring.. :)
CarlWMedlem sedan apr. 200140 inlägg Kanske följande kan vara en fungerande lösning:
B20: =om(L39<0;"-";"+")
C20: =ABS(L39)
För cell C20 kör "Villkorsstyrd formatering" och under "Villkor 1" välj "Formeln är" =L39<0 och formatera röda tecken.
Om du vill att även minustecknet i B20 skall vara rött går naturligtvis även detta att fixa genom "Villkorsstyrd formatering"
------------------
CW
Tack....funkar utmärkt.
Man lär sig något nytt varje dag... :)