Jag vill att man skall kunna köra ett formulär från skrivbordet/startmenyn.
När man startar databasen skall bara ett formulär komma upp mot databasen och det skall vara låst dit.
Jag vill inte att accsess skall synas i bakgrunden eller att man skall kunna gå över till design läge.
Jag vill alltså inte få den effekten ett macro har.
Tacksam för hjälp!
flaerpMedlem sedan aug. 200030 inlägg Verktyg - Start
Här kan du stänga av det mesta, akta dig så att du inte låser ute dig själv, bara. :-)
Verktyg - Säkerhet
Där kan man ange olika behörighet för olika användargrupper, vilket gör att du kan spärra ute användarna från att ändra i formulär och att se vissa saker.
(Bara en kort beskrivning, återkom om du har mer frågor)
Nu tycks vi ha gått om varandra.
Jag vill alltså att bara formuläret skall komma upp.
Jag vill inte att man skall se accsess i huvud taget. Genom start inställningarna ställer man ju bara hur det skall se ut när det startas.
Detta alltså i användarvänlighets syfte.
Ta en person som inte ens vet vad Access är förnågot. Denna person vet bara hur formuläret fungerar och hur han/hon lägger in nya filmer i det här fallet och blädrar mellan de olika.
Skulle den här personen lycklas klicka ner formuläret och komma in i Access fönstret eller än värre design fönstret skulle personen inte veta vad den skulle göra. Det troligaste är då att den som alla andra börja klicka förbrilt för att komma till baka och kan då ställa till en del.
Jag vet inte men jag har fått intrycket av att jag kanske kan löse detta genom att göra ett Webb bserat formulär så man kan göra sina sökningar ändringar via explorer då slipper jag öpnna accsess eller?????
FlashXMedlem sedan nov. 19991 033 inlägg Om du gör som flaerp beskrev så får du bara upp formuläret, förutsatt att du valde det fönstret i droplisten.
Är allt annat avbockat så kommer man inte åt något annat.
flaerpMedlem sedan aug. 200030 inlägg Precis. (förtydligande:)
Du kan aldrig, svjv, få ett fönster, skrivet i access, att starta utan access. Du måste ha access i bakgrunden, men kan då istället hindra användaren från att komma åt någonting.
Det du skulle kunna göra är att skriva ett program i visual basic som jobbar mot accessdatabasen, men det kanske är lite overkill?
Jepp, jag ville slippa det steget. Men ok tack då vet jag att det inte går att få bort det helt. Skall testa att låsa bort det istället.
Tycker det är synd att detta inte går borde gå i en microsoft produkt. Den kompabiliteten borde finnas. (dock ingen Microsoft produkt utan brister :) )