GreboMedlem sedan dec. 20132 inlägg
Skulle köra denna formeln =OM(OCH($E$5=K10;$E$9=L10);N10;$K$5) och fortsätta med en ytterligera en OM formel efter men får inte till det.
Har provat så här. =OM(OCH($E$5=K10;$E$9=L10);N10;K5);OM(OCH(E5=K11;L11);N11;K5) men får då värdefel. Sätter jag ett "&" istället innan nya Om formeln får jag ju svaret från båda cellerna i svarsrutan.
Om någon har ett smartare alternativ är jag tacksam med då jag behöver skriva många Om formler efter varandra och det finns ju ett maxantal för vad Excel godtar.:)
ÄnMindreVetandeMedlem sedan nov. 201253 inlägg
Svårt att veta vad du menar.
som din formel står nuå kollar din första Om-formel ett villkor.
Om det stämmer så returneras värdet i N10, annars K5
Då blir det svårt att knöa in ett villkor till. Det du kan göra är att lägga den andra Om-formeln istället för K5 (dvs den andra Om-formeln körs bara om det första villkoret är falskt). Typ:
=OM(OCH($E$5=K10;$E$9=L10);N10;OM(OCH(E5=K11;E9=L11);N11;K5))
Kallas för övrigt kapslade formler
Vi kan även anta att dina data fortsätter en bra bit ner (t.ex K10 till N20) och du helt enkelt vill returnera N-värdet för den rad där K och L värdet är lika med E5 och E9. Då blir nästlade om-formler gigantiska.
Då vill vi egentligen använda något i stil med LETARAD(). Men den funktionen fungerar bara för Ett villkor (K=E5 ELLER L= E9) så man får leka lite med Passa och Index istället::
Den här formeln letar i rad 10-20:
=INDEX($N$10:$N$20;PASSA(E5&"_"&E9;$K$10:$K$20&"_"&$L$10:$L$20;0))
Den måste matas in som Matrisformel. Dvs du ställer dig i formeln och trycker trycker CTRL+SHIFT+ENTER
Excel markerar att det är en matrisformel genom att sätta Måsvinge-paranteser {runt formeln}
GreboMedlem sedan dec. 20132 inlägg
Kanonbra. Fantastiskt med hjälpsamma människor!!! :-)
Ska kolla om jag får till det.
Fick dock till grundformeln som ska vara såhär: =OM(OCH($E$5=K10;$E$9=L10);N10;OM(OCH(E5=K11;L11);N11;$K$5)) men precis som du skriver har jag naturligtvis fler än 7 varianter så därför eftersöker jag ju en annan lösning.
Problemet jag har är att jag har samma artikel som säljs med olika namn till olika kunder.
Så när en viss kund beställer just den artikeln ska benämningen på den artikeln ändras och tyvärr har jag mer än de 7 som jag förstått är maximalt gällande Om formlar.
Så formeln ovan funkar perfekt men behöver en lösning som klarar minst 10-15 enligt ovan.
Ska prova din föreslagna variant om jag får till den men då förstår du vad jag menade.
Stort tack så länge. :-)