Hej igen:)
- B2=13-09-15
- I2=13-09-22
Jag vill kolla om B2 var före/yngre än I2. Rent logiskt borde
E3=B2<I2 ---> SANT men icke! Hos mig resulterar detta i FALSKT
Skulle vara tacksam om ngn kunde förklara detta för mig
Tack på förhand
//Peter
7 svar · 3 483 visningar · startad av basketboll
Hej igen:)
Jag vill kolla om B2 var före/yngre än I2. Rent logiskt borde
E3=B2<I2 ---> SANT men icke! Hos mig resulterar detta i FALSKT
Skulle vara tacksam om ngn kunde förklara detta för mig
Tack på förhand
//Peter
Kan det vara så att - tolkas som ett minustecken? I så fall blir B2 13 minus 9 minus 15 = -11 och I2 = 13 minus 9 minus 22 = -18. Då är det ju falskt att B2 < I2,för -11 är högre än -18.
Problemet är med 99% säkerhet att B2 och I2 inte har blivit inmatat som datum "på riktigt".
Det kan bero på ett mellanslag eller en '. Men eftersom du kör formler på engelska så är det troligtvis så att du har ställt in Windows/excel så att du skall använda engelsk datuminmatning ? Då skall datumet matas in som DD/MM/YYYY, dvs 15/09/2013.
Du kan Testa att ändra visningsätt för B2 och I2 (högerklicka, formatera celler, tal).
1. Vad händer om du byter datumformat till något med 4:a siffror i året. Blir det rätt då?
2. Vad händer om du ändrar visningsformat till "tal"? om B2 är rätt inmatad så skall det stå 41532 (om du inte kör Mac).
Ett datum i Excel är egentligen bara ett tal som anger antal dagar som gått sedan 1900-01-01 (typ, det finns en skottdagsbugg 1904). När du ändrar talformat så ändrar du bara hur datumet visas. Dvs ett svenskt 2013-09-15 = ett engelskt 15/09/2013 = ett amerikanskt 09/15/2013 = 41532.
Det är en ganska snygg lösning som dessutom gör det enkelt att lägga till några dagar till ett datum eller kolla vilket som är störst osv.
Hur som helst:
När du matar in datum så är det inte excel som bestämmer hur datumet skall tolkas. Det sköts via windows språkinställningar.
http://excelsemipro.com/2011/06/regional-date-formats-in-excel/
För övrigt gäller samma sak för tid. Det är egentligen andelar av en dag.
1timme = 1/24
1 minut = 1/60 timme = 1/(60*24)
etc
Tack för ditt svar och engagemang:)
….Men eftersom du kör formler på engelska så är det troligtvis så att du har ställt in Windows/excel så att du skall använda engelsk datuminmatning ? Då skall datumet matas in som DD/MM/YYYY, dvs 15/09/2013.
Jag hade ställt in rätt datum i båda cellen, dvs Svens i formatet ÅÅÅÅ-MM-DD
Sent omsider löste jag problemet efter att:
Jag höll på med detta hela dagen, och missade ditt svar :h
PS: problemet är att nu måste jag hitta den svenska motsvarigheterna till de engelska som jag lyckats lära mig....
Nu när det har löst sig med datumen( - fick använda mig av ÄnMindreVetande´s tipps)
så har jag fått problem med formeln SUMMA.OM()
Jag vill göra följande:
Summera alla värden i intervallet kr där datumen i Kdatum <=M3
Kdatum=E4:E21
kr=G4:G21
E4=DATUMVÄRDE(D4)
försökt med
=SUMMA.OM(Kdatum;"<=M3";kr)
men det =0
Fungerande :
Kan jag lösa detta med SUMMA.OM ?
Jag arbetar mycket med summa.om och summa.omf men har inte lyckats att lösa att koppla en datumcell till mitt villkor. Måste det stå ett datum som villkor?
Jag vill alltså ha en cellreferens som villkor och i cellreferensen skulle jag vilja ha funktionen =idag().
På det sättet skulle jag kunna summera alla som är äldre än dagens datum etc. Nu måste jag (och andra mindre vana excelanvändare) in i formeln och manuellt ändra datum.
Vore evigt tacksam om det skulle gå att hitta en lösning
/Hasse
Hej. Problemet när du vill ha in mindre än (<) dagen datum är att du måste blanda en text och en formel. Du måste altså slå ihop texten "<" med resultatet från IDAG() så att det blir: "<2014-10-03" som villkor
Det går enklast så här
"<"&IDAG()
DVS formeln blir något i stil med:
=SUMMA.OM(A1:A14;"<"&IDAG();B1:B14)
Eller, om du tycker att SAMANFATTA() är mer begripligt än &
SAMMANFOGA("<";IDAG())
=SUMMA.OM(A1:A14;SAMMANFOGA("<";IDAG());B1:B14)
PS:
Svaret på din första fråga finns i basketbolls sista inlägg. När hen skriver
"<="&M3 i formeln
SUMMA.OM(Kdatum;"<="&M3;kr)
så betyder det att villkoret finns i cellen M3 (mindre än eller lika med)