basketbollMedlem sedan jan. 201224 inlägg
Hej!
håller på lära mig VLOOKUP via youtube.
När du skapar en formel som refererar till en annan cell eller område, som cellreferens kan vara relativ eller absolut. En relativ cellreferens anpassar sig till sin nya plats när formeln kopieras eller flyttas. En absolut cellreferens ändras inte när formeln flyttas.
Q: Jag kommer kopiera formeln - så då borde jag använda mig av relativ cellreferens = sant?
ÄnMindreVetandeMedlem sedan nov. 201253 inlägg
Ja och Nej....
Du vill ju inte att referensen till din "käll-tabell" skall ändras när du kopierar formeln. Så den delen skall vara absolut.
Å andra sidan vill du ju att värdet den letar efter skall ändras när du kopierar, så den delen skall vara relativ.
Om vi antar att du har din hjälptabell i A och B kolumnen och de data du vill slå upp i H så skulle din formel se ut så här på svenska (Vlookup=letarad).
=LETARAD(H1;$A$1:$B$8;2;FALSKT)
Om du kopierar ner formeln 3 rader så kommer den se ut så här
=LETARAD(H3;$A$1:$B$8;2;FALSKT)
Dvs den letar fortfarande i A1-B8 Men den slår upp värdet i H3 istället för H1
Vlookup borde bli:
=VLOOKUP(H1,$A$1:$B$8,2,FALSE)
För övrigt. Lär dig Använda F4 för att ändra absolut/relativ. Det kommer göra dig lycklig :-)
Tyvärr fick någon hjärnsläpp när de gjorde Calc så i Open/libre office är det Shift F4 eller liknande.
basketbollMedlem sedan jan. 201224 inlägg
Tack ÄnMindreVetande för ditt svar :-)
F4 har jag redan hittat, men är förvirrad över de 3 alternativen på relativ referens