webForumDet fria alternativet

Behöver hjälp med inloggning i Chrome.

Kontorsprogram

2 svar · 1 344 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Ursäkta den luddiga överskriften men jag vet inte hur jag ska beskriva problemet kortfattat. Så här är det:

Snäll som jag är har jag gett bort en gammal laptop till en kompis kompis. Jag vet vem han är men har inget telefonnummer eller efternamn. Jag kan ju höra med min kompis om telefonnumret men frågar er först.

Datorn hade Win 8 installerat av mig. Jag visste inte hur jag skulle göra för att "ta bort" min version (alltså se till att han får en egen inloggning) och det kanske inte ens går. Han fick mina inloggningsuppgifter så att han skulle kunna starta datorn och sedan ta bort mig och lägga in sin fru (som ska nyttja datorn).

Nu när jag kollar historiken på Chrome ser jag att någon har varit inne på Blocket, Swedbank och Outlook bl.a. Eftersom jag inte har samma inloggning på Google som Windows misstänker jag att killen inte har gjort ett smack med den gamla datorn. Vilket iof inte stör mig så mycket vad det gäller Windows, dock vill jag inte att de ska vara inloggade på samma Google och kunna läsa min kalender osv.

Kan jag här hemifrån se till att de blir utloggade ur Google? Hur?
Kan man verkligen ta bort min inloggning på Windows 8 och skapa ett eget när det är jag som har köpt licensen? Eller ska jag be honom göra på något annat sätt?

Ursäkta svamlet men jag vill ha lite mer på fötterna innan jag ringer upp honom, om jag ens behöver det. :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Om du kör tvåstegsverifiering av Google-kontot är det enkelt att avaktivera de datorer/enheter som du inte vill ska kunna logga in med enbart lösenord. Alternativt att du aktiverar tvåstegsverifiering. Eller byter lösenord.

http://www.google.com/landing/2step/

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tack, jag provar direkt.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)