webForumDet fria alternativet

Wordmall dotx

4 svar · 2 188 visningar · startad av M@gnus

M@gnusMedlem sedan jan. 20061 045 inlägg

Hej!

Jag håller på att göra om en av firmans mallar i formatet dotx (Office 2010) och blir inte klok på hur jag ska få med informationen i sidhuvudet från förstasidan till efterföljande sidor.

Jag har provat att lägga till fält men det verkar bara fungera från sida två och framåt.

Från början var detta en mall där man fyllde i alla uppgifter via ett formulär som sedan populerade fälten i dokumentet men av någon anledning funkar inte formuläret och inga uppgifter fylls i.

Någon som kan kasta lite ljus över detta?

ÄnMindreVetandeMedlem sedan nov. 201253 inlägg

Du har förmodligen en avsnittsbrytning mellan sidan 1 och 2. Då måste du aktivt säga att sidhuvudet i avsnitt 2 skall vara likadant som avsnitt 1 (dvs 1:a sidan).

Stå på sidan 2 och dubbelklickar i sidhuvudet.
Nu bör det stå att du är i sidhuvud, avsnitt 2.

Gå till menyfliken "Design" och gruppen navigering.
Se till att knappen "länka till föregående" är ikryssad/nedtryckt.

Här finns en del om sidhuvuden/fötter från microsoft (rätt dåligt, men bättre än hjälpen)
http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/lagga-till-eller-ta-bort-sidhuvuden-sidfotter-och-sidnummer-HA010372690.aspx

ÄnMindreVetande skrev:

Du har förmodligen en avsnittsbrytning mellan sidan 1 och 2. Då måste du aktivt säga att sidhuvudet i avsnitt 2 skall vara likadant som avsnitt 1 (dvs 1:a sidan).

Stå på sidan 2 och dubbelklickar i sidhuvudet.
Nu bör det stå att du är i sidhuvud, avsnitt 2.

Gå till menyfliken "Design" och gruppen navigering.
Se till att knappen "länka till föregående" är ikryssad/nedtryckt.

Här finns en del om sidhuvuden/fötter från microsoft (rätt dåligt, men bättre än hjälpen)
http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/lagga-till-eller-ta-bort-sidhuvuden-sidfotter-och-sidnummer-HA010372690.aspx

I mitt fall står det endast sidfot på sidan två och jag har alterntivet "Annorlunda förstasida" markerat eftersom sida två och framåt inte ska innehålla alla uppgifter från sida ett. På första sidan står det dock "Första sidhuvudet".

Alternativet "Länka till föregående" kommer jag inte åt över huvudtaget. :(

ÄnMindreVetandeMedlem sedan nov. 201253 inlägg

M@gnus skrev:

..alterntivet "Annorlunda förstasida" markerat...

Ja, då har du förklaringen till varför sidan 1 blir annorlunda...

Om jag inte missminner mig totalt så handlar "Annorlunda förstasida" bara om sidhuvud, så det är väl bara att ta bort krysset? Eller?

Annars får du jobba med avsnittsbrytning.

Jo, men det blir ingen skillnad på sidhuvudet för sida två, fast jag har inte provat att spara och öppna igen dock.

Som nödlösning lade jag fält på sida två som måste fyllas i för att sedan komma med på efterföljande sidor.

Jag vilar lite med detta eftersom jag misstänker att det jobbas med mallar centralt i och med omorganisationen som gjorts men vi behövde en anpassad mall snabbt för ett projekt.

Tack för hjälpen! :)

Genererad på 381 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb