webForumDet fria alternativet

Printa variabel data

3 svar · 1 146 visningar · startad av oskars

oskarsMedlem sedan nov. 20051 263 inlägg

Hej på er!

Jag ska printa en tidning i hundratals exemplar och har en Excel/CSV/TXT-fil med alla adresser dit tidningen ska skickas.

Jag tänker mig att jag har tidningen i en PDF-fil som sedan behandlas av ett program som samtidigt som sätter adressen och skickar PDF:en med adress till skrivaren.

Har någon här gjort detta? Jag har försökt hitta guider på Google, men det var svårare än vad jag trodde!

Tacksam för hjälp!

/ O

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Bra variabeldataprogram är tyvärr inte gratis, men om det inte rör sig om mer än några hundra poster kan du använda ex Data Merge i InDesign.

oskarsMedlem sedan nov. 20051 263 inlägg

Det där var en jättebra guide... Men då skapar den ju separata PDF-filer, vilket inte är kul. Jag vill importera adresserna, märka ut fälten, och sen bara skicka direkt till skrivaren.

Förstår se om det går, men det finns inte direkt mkt info om detta.. Säkert för att det är en grej som företag lärt sig att man kan ta betalt för.

JojoxxMedlem sedan juni 20004 306 inlägg

Prinshop Mail är ett bra exempel på variabeldata-program. Det kan skicka datat "direkt till skrivaren", OM rippen till skrivaren har stöd för något av de variabeldata-format som finns på marknaden. Annars kan det även producera PostScript / PDF eller Optimized PDF. Men då är du tillbaks till steget med att skapa ett nytt dokument. Kort och gått; har rippen till din skrivare stöd för variabeldata har du prestanda att tjäna, i annat fall spelar det ingen roll om du producerar en PDF eller "skickar det direkt till skrivaren". Även program som Word där du kan arbeta med kopplade utskrifter skapar ett nytt dokumentet ifrån din datakälla som du sedan skriver ut. Hoppas det gav lite klarhet.

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb