aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Om man går in i webbläsarens Bokmärken eller bläddrar bland historiken så har ju de flesta webbplatser en liten bild 8x8 pixlar stor före url:en eller namnet på den. (Tex har wF en rund orange/röd bild med wF på.) Jag vet tyvärr inte vad de här bilderna heter, så jag kallar det för minibild här.
Mitt problem är att en webbplats just har bytt sådan minibild (till något mycket bättre) och jag vill få Firefox att ta bort den provisoriska fulingen, så jag ser den nya. Jag har prövat att rensa cookies och cache - ingen skillnad! Vad är det jag ska rensa för att den nya ska synas?
Om jag använder en annan webbläsare (som inte tidigare besökt sidan) visas den nya minibilden, så den är verkligen utbytt det är bara i min FF den ligger kvar. x( Vad ska jag rensa?
Jag har Firefox 16.0.2
Den brukar kallas favicon eller shortcut icon. Olika webbläsare vill ha faviconen definierad på olika sätt, dvs olika filformat samt en snutt HTML-kod. Det är ibland lite av en jungel att få det att funka.
Vad exakt har du gjort för tillfället? Bara lagt en favicon.ico i rot-katalogen? Vilket filformat är denna fil? Har du lagt någon link rel-kod i HTML-huvudet?
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Det är inte jag som har lagt in den, så jag vet inte var och hur det är gjort. Men bilden är en .ico som laddats upp i en större storlek än 8x8 (tror det var 16x16 eller ev 32x32) och förväntas skalas om neråt där det behövs. Så om jag förstår dig rätt kan det vara ett problem på webbplatsen som gör att den inte dyker upp i FF trots att det funkar i IE och Chrome?
Samtidigt verkar det jättekonstigt för den första (provisoriska) bilden gick ju in i min FF utan problem. Så vitt jag förstår har den nya favikonen sedan laddats upp på samma sätt som den provisoriska (ersatt den provisoriska) på webbplatsen. när jag surfar in med IE som inte tidigare använts där ser jag den nya, medan den gamla envist ligger kvar i min Firefox.
Discussion Station har numera ett litet tåg i bilden, istället för ett helt oläsligt DS. Utom i min FF då...
Prova att lägga till följande kod och se om det hälper. Den koden bör ligga bland de andra link rel-taggarna, eller åtminstone någonstans mellan <head> och </head>. Troligen får du redigera någon mall för forum-mjukvaran.
<link rel="icon"
type="image/vnd.microsoft.icon"
href="http://forum.discussionstation.com/favicon.ico" />
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Med tillägget av ett versionsnummer till länken, så funkade det utmärkt! Tack, nitro2k01!