För mycket text. Visa istället med bilder hur din data ser ut och vilket resultat du önskar.
Hej,
Jag skulle verkligen uppskatta lite hjälp här. Jag har en stor mängd data som jag försöker ordna upp. Datan består av prisinformation för olika datum för olika produkter. Vissa produkter redovisar sitt pris en gång i veckan medan andra redovisar priset varje vardag. Om en produkt redovisar sitt pris en gång i veckan så gäller det priset en till och med nästa prispublicering. Problemet är att jag nu ska sammanställa datan i ett index där alla produkter måste ha en prispublicering på samma dag. Frågan är alltså hur man på ett smart sätt kan lägga till nya datum med det tidigare priset för de produkter som bara redovisar priset en gång i veckan.
Enkelt förklarat har jag 6 kolumner; A och C innehåller datum medan B och D innehåller ett pris som är kopplat till datumet i förgående kolumn. Kolumn E är tänkt att innehålla alla datum som finns medan Kolumn F ska innehålla den nya prislistan.
Funktionen skall alltså:
1. Jämföra ett datum i kolumn C med kolumn E
2. Om det finns en match ska priset från samma rad men kolumn D infogas i kolumn F
3. Om det inte finns en match så ska priset från den senaste matchningen infogas i kolumn F
Ex. Om 09-11-12 har en match och ett pris 100kr medan 10-11-2012 inte har en match då ska priset tas från den senaste matchen dvs. från 09-11-2012 vilket blir 100kr.
Tacksam för all hjälp!
Sara