webForumDet fria alternativet

Formler i Excel

3 svar · 825 visningar · startad av Börje H

Börje HMedlem sedan sep. 200740 inlägg

Hej alla duktiga!
Har ett problem och en fråga jag behöver hjälp med i Excel 2002 SP3.

Har gjort ett kalkylblad över inköp där varor, antal, pris etc finns i resp kolumn. Har även lagt in en del nyttiga makron vilket har lyckats.

Det jag emellertid inte lyckas med är att hitta en formel där jag söker en viss vara, t.ex. mjölk, och hur många sådana jag köpt. Ev. även det sammanlagda värdet av dessa.
Men i varje fall antalet av en viss vara och det sammanlagda värdet av det.
Eller i varje fall antalet av den varan...

Har letat igen alla formler och även Hjälpen men inte hittat någon som ska kunna passa för mej.
Kanske en sån formel är för simpel för det finns ju väldigt avancerade formel.

Bifogar en skärmdump av kalkylarket.
Mvh och tack på förhand!

Exsel_utgifter.JPG
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Hej Börje H.
Det jag tror att du är på jakt efter är den engelska funktionen =SUMIF(). Jag tror att den heter =summa.om() på svenska.

Jag bifogar en fil. Titta på cellerna B4 och C4. Förhoppningsvis reder det ut vad du ska göra. =)

Börje HMedlem sedan sep. 200740 inlägg

Tack för ditt jättebra svar!
Har fattat och testat ungefär hälften av makrot nu men jag fortsätter att labba och får jag inte till resten i mitt ark så kanske jag får fråga och du förklarar vad jag gör fel?
Finns det nån sida på nätet med "alla" makron för tydligen finns ju inte alla gångbara med i Excels "bank"...
Men det är väl som att knacka vanlig html-kod, typ. Fattar man galoppen kan man skriva vad som helst själv!
Tack iaf igen!
Mvh
Börje

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Låt oss skilja på makron och funktioner. Det jag föreslog är en funktion. Makron används för att automatisera återkommande manuella rutiner.
Alla "gångbara"? Listan över alla funktioner som finns i excel hittar du här: http://office.microsoft.com/en-us/excel-help/excel-functions-by-category-HP005204211.aspx
Det har dock förändrats lite från version till version. Listan jag länkar till är, om jag uppfattade det rätt, för Excel 2003 - vilket var den version du hade?

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb