webForumDet fria alternativet

Ankaret i Word

5 svar · 3 423 visningar · startad av Kalle M

Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg

När man jobbar med bilder i Word så händer det att det där ankaren dyker upp på vänstersidan om bilden. Vad gör detta ankaret?

Tack på förhand!

bossseMedlem sedan juni 2003772 inlägg

Nej jag menar när man infogar bilder. Om jag infogat en bild så händer det ibland att ett litet ankare visas till vänster om bilden. När jag flyttar bilden hänger ankaret med. Jag undrar vad det så kallade ankaret betyder. Jag menar inte bokmärken. Det kommer ofta fram när man figursätter bilden. Se bifogad bild.

ankare.gif
b242569Medlem sedan sep. 20051 760 inlägg

Tycker du alltså att ankaret är ivägen och undrar över sätt att slippa det? Är det Word 2007 du har så ser det likadant ut i word-dokumentet om öppnar bildfilen, högerklickar och väljer kopiera, sedan klistra in bilden i word-dokumentet.

Om du gör så utan att ankaret kommer är väl det bättre. Att ett ankare visas för dig beror nog på någon inställning du har i din dator. För mig visas inget ankare vare sig jag väljer infoga eller kopiera - klistra in, men så brukar jag inte heller infoga bilder i word.

När man infogat en bild och högerklickar på bilden och väljer figursättning (Ex version 2007) så kommer ankaret fram om man trycker på knappen "Visa dolda tecken". Jag undrar vad ankaret är till för?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kalle M skrev:

När man infogat en bild och högerklickar på bilden och väljer figursättning (Ex version 2007) så kommer ankaret fram om man trycker på knappen "Visa dolda tecken". Jag undrar vad ankaret är till för?

Tydligen betyder det att bilden "sitter ihop" med just det textavsnittet/stycket. Om du flyttar texten, så följer bilden med. Orkade inte läsa mer:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=anchor+symbol+in+word%3F&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Hint: Tog mig ca 20 sekunder att Googla fram med söktermen "anchor symbol word?" ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)