webForumDet fria alternativet

Varför används Firefox 3.6 fortfarande i så stor utsträckning?

Kontorsprogram

6 svar · 1 035 visningar · startad av Jon@s

Medlem sedan dec. 2010159 inlägg
Frågan#1

Kollade nyss lite webbläsar-statistik. Det verkar som att en äldre version av Firefox, version 3.6, fortfarande används ganska mycket (3,6% i Sverige). Det finns många nyare versioner som används mindre.

Är det nåt speciellt med version 3.6 av Firefox? Förstår inte riktigt varför den fortfarande används.

Att t.ex. IE8 fortfarande används förstår jag eftersom IE9 inte finns för XP.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Hur det är för Windows och Linux vet jag inte men för Mac krävs numera intelprocessor. så "Firefox 3.6.x is the last available from Mozilla for PPC Macs."

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

3.6 (och tidigare 3.5) är de sista versionerna som använder rendreringsmotorn Gecko 1.x. Gissningsvis är version tvåan av motorn så annorlunda att den inte kan kompileras för vissa äldre plattformar. 3.6 fortsätter att ha stöd, medan de versioner som använder Gecko 2.x fortsätter att genomgå livstidscykeln som vanligt. Det är därför 3.6 stöds medan 4-7 är "deprecated". jag använder 3.6 på en äldre Windows-maskin och upplever att den funkar bättre där än vad nyare versioner gör.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

nitro2k01 skrev:

rendreringsmotorn Gecko 1.x.

RENDERINGSMOTOR. God. Damn. It.

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=172722

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

Jag använder Firefox 3.6.24 på denna datorn, men på andra har jag nyare. Det jag saknar på dem är att man inte får en knapp vid historie-knappen att trycka på så att de fälls ut, och man kan välja vilken man vill gå till.

Har jag missat var det finns i de nya, eller finns det ett tillägg som löser detta?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

sgtpepper skrev:

RENDERINGSMOTOR. God. Damn. It.

http://www.webforum.nu/showthread.php?t=172722

Notera dock brasklappen i den tråden. Jag är åtminstone konsekvent...

J.N. skrev:

Jag använder Firefox 3.6.24 på denna datorn, men på andra har jag nyare. Det jag saknar på dem är att man inte får en knapp vid historie-knappen att trycka på så att de fälls ut, och man kan välja vilken man vill gå till.

Har jag missat var det finns i de nya, eller finns det ett tillägg som löser detta?

Om du högerklicka knappen så bör listan synas.

Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg

nitro2k01 skrev:

Om du högerklicka knappen så bör listan synas.

Aha, högerklick! :r

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)