Kollade nyss lite webbläsar-statistik. Det verkar som att en äldre version av Firefox, version 3.6, fortfarande används ganska mycket (3,6% i Sverige). Det finns många nyare versioner som används mindre.
Är det nåt speciellt med version 3.6 av Firefox? Förstår inte riktigt varför den fortfarande används.
Att t.ex. IE8 fortfarande används förstår jag eftersom IE9 inte finns för XP.
Hur det är för Windows och Linux vet jag inte men för Mac krävs numera intelprocessor. så "Firefox 3.6.x is the last available from Mozilla for PPC Macs."
3.6 (och tidigare 3.5) är de sista versionerna som använder rendreringsmotorn Gecko 1.x. Gissningsvis är version tvåan av motorn så annorlunda att den inte kan kompileras för vissa äldre plattformar. 3.6 fortsätter att ha stöd, medan de versioner som använder Gecko 2.x fortsätter att genomgå livstidscykeln som vanligt. Det är därför 3.6 stöds medan 4-7 är "deprecated". jag använder 3.6 på en äldre Windows-maskin och upplever att den funkar bättre där än vad nyare versioner gör.
Jag använder Firefox 3.6.24 på denna datorn, men på andra har jag nyare. Det jag saknar på dem är att man inte får en knapp vid historie-knappen att trycka på så att de fälls ut, och man kan välja vilken man vill gå till.
Har jag missat var det finns i de nya, eller finns det ett tillägg som löser detta?
Jag använder Firefox 3.6.24 på denna datorn, men på andra har jag nyare. Det jag saknar på dem är att man inte får en knapp vid historie-knappen att trycka på så att de fälls ut, och man kan välja vilken man vill gå till.
Har jag missat var det finns i de nya, eller finns det ett tillägg som löser detta?