webForumDet fria alternativet

Skapa inventeringsunderlag i Excel

13 svar · 3 411 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Tjena hej!

Ska hjälpa en polare att inventera lite. Det kommer ske på daglig basis och vill få till ett bra underlag.

Låt säga att det finns 3st produkter, ska ni göra såhär:

Datum		Produkt 1	Produkt 2	Produkt 3	...
2011-01-05	3		2		1
2011-01-06	1		3		2
2011-01-07	2		1		3
2011-01-08	5		7		6

...eller ska man göra såhär:

SAK		2011-01-05	2011-01-06	2011-01-07	...
Prod 1		1		4		5
Prod 2		2		3		2
Prod 3		1		8		9

Tanken är att köra ett dokument med en flik för varje månad, och sen en egen flik med ett diagram för varje månad, så att man kan se hur försäljningen fortlöper.

Vilket sätt är det bästa? Jag har tidigare haft lite problem att få till "bra" diagram i Excel, därför frågar jag nu istället :)

Tack!

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Hur skall diagramet se ut?

Om du skall ha tid på x-axeln, antal på y och sedan ha "linje" per produkt så skulle jag välja den första varianten, blir enklare att skapa grafen då, och för mig ett mera naturligt sätt att ha data på.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Kanske är inget av dessa rätt ;-)
En inventeringslista bör bygga på sekvens / Placering av produkter så att det går snabbt att kolla in och räkna.
Datum och tid ges ju av tillfället, en scanning av kod för artikelnr ger vad och så knappar man bara in antal.
Detta sammanställs sedan på ett vettigt sätt så att man kan köra pivot i Excel.

Under tiden som jag skrev detta kom GunnarD med vettiga synpunkter, det första är bäst. Men varför jämföra produkt med produkt?
Jag tror att man även har produktgrupper, och där kan jämförelsen vara relevant.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Lasp: Då kanske en enkel tabel med kolumnerna: Datum, Sak, Antal och sedan använda pivot och/eller filter funktionen i excel för att plocka ut det man vill ha.

Nu gjorde jag lite tester och fastnade för variant 1. Tycker också att det är en mycket snyggare lösning.

Testade även att göra ett stapeldiagram med datum på x-axeln och antal på y och det ser väldigt vackert ut!

Tack för synpunkter!

Öppnar den här rackarn igen, då jag började med det här inventeringen igår. Insåg att det finns 50+ produkter, så det blir nog halvsvårt att köra Excelarket som jag tänkt mig (alternativ 1 från första inlägget)?

En annan sak är att jag kan inte fylla i allt direkt på datorn, utan måste göra det pappersvägen och sen föra in på datorn i efterhand. Då känns det lättare att förbereda ett underlag med alla artiklar i bokstavsordning i Y-led, och sen i X-led ha tomma rutor för varje dag, där man fyller i antal?

Fler förslag?

En enkel databas istället
Sedan kan man föra över de grupper eller datum man vill kolla på till Excel.
Skilj på varje enskild insamling (inventering) och presentation (visning)

Hmm, så kan man göra ja... Ett annat delikat problem då.. Mina produkter är dricka (sprit, öl osv.) och frågan är hur jag håller reda på hur mycket det finns kvar, visst kan man hålla ut varje flaska och mäta hur många centiliter som är kvar varje dag, men finns det något bättre sätt? Säg att det finns 1 oöppnad flaska och en öppnad med 50cl kvar, hur redovisar jag det på bästa sätt?

Har en flik nu med alla artiklar, namn osv. Där kanske man även skulle ange hur många CL varje flaska rymmer och t.ex. köra Vodka 75cl och Vodka 100cl (av samma märke) som två olika artiklar?

Blir bara knöligare och knöligare det här, men det behövs... :)

Varje vara för sig om det är en hel flaska är den hel,
Den andra som är öppnad vägs på brevvåg. Det är ju innehållet som försvinner mellan inventeringar som är intressant.

Det blir en form av mätsticka har vi kommit fram till, där vi gör linjer varje centimeter eller nått sånt.

Spelar eg. ingen roll om vi får resultatet i CL eller CM, det viktiga är att man ser skillnaden från dag -till dag.

Normalt i en inventering vill man kanske inte visa aktuellt lagervärde. Men i just detta fall skall man nog direkt kunna se förändringen.
Jag visste inte från början att det var sprit det gällde ;-)
Har ju mest erfarenhet av Viner och speciellt Champagne som du vet!

Lasp skrev:

Har ju mest erfarenhet av Viner och speciellt Champagne som du vet!

Hehe, ja, din glidare :)
Kan ju meddela att från igår så var omsättningen den dubbla mot dagen innan, så dom blev jävligt rädda när vi talade om vad som gäller från och med nu, sen om jag har blykoll eller inte verkar inte spela någon större roll :)

....och tänk på vad det står under "Location" till vänster i den här rutan ;)

citat ...och tänk på vad det står under "Location" till vänster i den här rutan "

Jag har noterat, vi har ju alltid ledigt så kan du bara ordna ett hyfsat boende någon vecka kan vi komma ner och hjälpa till med programmering av excelark eller databas ;-) :birp
Vilken flygplats tar man sig till då? :stud

You've got mail!
För de andra som kanske är intresserade är det Manila som gäller, sen bil ~1h och båt ~1½h. Skulle avråda alla som aldrig varit här att sätta sin fot i Metro Manila, speciellt om man är ensam.

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)