devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Hepp!
Så har man då gått över till andra sidan...
Lite ovant och inte helt självklart, men man vänjer väl sig...
Jag gillar verkligen inte iTunes (tex för att inte albumbilden läggs i filen, när man rippar en CD, utan ligger som en bild på hårddisken), och vill ha ett bra, enkelt program för att rippa min CD-samling. I I PC-världen använde jag mig av tex Easy CD DA Extractor, som jag tyckte funkade ok.
Finns det något motsvarande program, där man kan välja filnamn, var filen ska hamna, tagg-data hämtas från nätet mm.
Eller kanske kan man bara få iTunes, att spara albumbilden i filen...
Tack för alla tips!
Mvh
Henrik
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg VLC finns ju för Mac också!
Jag förstår din övergång, jag kör ju med båda miljöerna!
Idag på biblioteket i Helsingör (missa inte ett besök) var det härliga Mac maskiner med enorm skärpa.
Kan det bli en klapp till Lasp?
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg :)
VLC kan väl inte rippa CD?
Mvh
Henrik
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Danne V skrev:
http://www.dummies.com/WileyCDA/Section/id-410093.html
Som jag förstår det, så är det manuellt jobb. Är det så illa?
Mvh
Henrik
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
devotion skrev:
Som jag förstår det, så är det manuellt jobb. Är det så illa?
Mvh
Henrik
Hur tycker du att ett omslag från en fysisk CD som du rippar ska kunna hamna i digital form och på rätt ställe då? Telepati? ;)
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Danne V skrev:
Hur tycker du att ett omslag från en fysisk CD som du rippar ska kunna hamna i digital form och på rätt ställe då? Telepati? ;)
:)
Omslaget hämtas ju ner till hårddisken, och länkas till filerna av iTunes. Jag tycker väl att ett val skulle vara typ; "Länka omslag" eller "Inbädda omslag i fil". Så kunde man själv välja hur man vill göra...
Tydligen har detta fungerat i tidiga versioner av iTunes men plockats bort. För att hålla nere filstorleken kanske?
Mvh
Henrik
devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg devotionMedlem sedan jan. 20013 582 inlägg Generellt verkar PC ha ett större utbud när det gäller program för att rippa cd. Mac-ägarna verkar nöja sig med iTunes... :)
Jag hittade dock ett som funkar ganska bra och gör det jag vill:
http://tmkk.pv.land.to/xld/index_e.html
Kanske inte det snyggaste, men det fungerar väl.
Mvh
Henrik
MacWittyMedlem sedan aug. 2004374 inlägg Behöver du fler? Jag postade en fem, sex stycken i den andra tråden du startat. Vill hu ha fler kan jag ställa upp med det. Jag skrev bara ner de jag har i aktivt bruk men det finns en del i "arkivet" också