webForumDet fria alternativet

Mailserver som även kopplar in mina mailkonton från externa leverantörer

Kontorsprogram

11 svar · 1 324 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Bakgrundshistorian;

jag använder sedan ett tag WindowsHomeServer och där lagrar jag alla mina värdefulla data. Det funkar hyffsat bra i praktiken trots flaskhalsen som LANet innebär.

När det kommer till Outlook och dess PST filer så har jag tyvärr tvingats ha dem på min C eftersom jag befarar att det inte skulle gå i längden att ha dem på min mappade nätverksenhet. Filerna är helt enkelt för stora - allt som allt har jag nästan 4Gb med PST filer - vet inte om en del tycker det är onormalt mycket eller om det är likadant för en del av er.

Hur som helst tänkte jag följande; om jag har en mailserver dit jag kopplar in diverse befintliga mailkonton, tex gmail, hotmail, home, spray eller vad man nu kan tänkas ha för mailkonton, och sen via min vilken annan dator som helst komma åt mailen genom IMAP.
På så vis förblir mailen centralt lagrade på min server och jag kan fortsätta använda min mailklient (Outlook eller annan) som vanligt.

Varför jag inte lämnar kvar mailen på servern torde vara begripligt av ovan nämnda skäl - det är en herrans massa mail.

Jag stötte på Pimero, men den verkar fungera lite som Outlook fast med en del unika finesser. Jag gillar möjligheten med ett Webbinterface men det ska finnas ett addon till WHS som ger en access till Outlook (som är inlagd på WHS) via webben.

Prio är just nu möjligeten till en egen server av något slag, som blir en pool dit mina mail hamnar och sen i sin tur läser mailen genom en klient som ansluter till min egna server.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag rekommenderar Zimbra, open source mailserver. Kräver dock Linux, men det kan du ju köra i en virtuell maskin. Stödjer externa mailkonton. Sen undrar jag om du har en väldigt bra anledning till att behöva Outlook, om inte så innehåller Zimbra en väldigt kompetent webmail (dock inte bara webmail, även kalender, adressbok etc.) Titta även på Zimbra Desktop, webklienten, fast i klientversion.

tack

Outlook kommer in i bilden som klient. Det kan likaväl vara Thunderbird eller något annat. Nästa steg blir att jag hittar någon lösning med webinterface så att jag utanför hemmet kommer åt samma struktur och slipper logga in i enstaka konton via dess egna webbinterface och stöka till det - tex att skickade mail stannar kvar i webbmailen när de borde vara tillgängliga i mailklienten som vanligt.

Jag ser att den även erbjuder ett webbinterface. Har du provat på det själv?
I så fall undrar jag hur den laddar ner mail från externa konton - gör den det med X minuters intervall eller finns det andra sätt?

Hur kan man kommunicera med den med en extern mailklient, Outlook, thunderbird eller rentav Zimbra desktop.
Är det som med vilken annan mailserver, POP3 eller Imap?

Jag kör Zimbra (har dock hMailServer som publik mailserver, men det enda den gör är att skicka rubb och stubb till Zimbra) rakt av. I början använde jag lite vanliga klienter, men jag övergav dem rätt snart. Webklienten spöar skiten ur allt annat jag stött på hittills. Det brukar för övrigt gå till så när någon börjar använda Zimbra, de begriper inte varför de ska ha en extern klient när den ändå är sämre än webklienten ;) (Webklienten jobbar för övrigt direkt mot databasen, inga mellanlager med en massa POP3/IMAP etc)

Zimbra är inte bara en mailserver, det är en hel kommunikationsplatform, byggd på open source-programvaror + en hel del egenskrivet. Zimbra är tänkt som en konkurrent till Exchange + Outlook, observera både Exchange och Outlook, samtidigt.

När det gäller externa konton i Zimbra så tror jag dessvärre inte att det går att schemalägga hämtningar därifrån, vad som däremot går är att välja om man vill separera de externa kontona som separata konton under din inloggning, eller om du vill "ta emot" allting i din vanliga inkorg.

För min del så har jag löst det där med externa konton som så att en pop3-mail jag har låter jag hMailServer (som frontar Zimbra) plocka ner, och min gmail har jag lagt in en forward på.

På min stora laptop kör jag Zimbra Desktop (som synkar mot mitt konto på Zimbra-servern), samt ett annat pop3-konto.

Zimbra Desktop är mer eller mindre samma sak som webklienten, fast Desktop-versionen kör en lokal webserver, och har ingen autentisering. Dock kan Desktop-versionen jobba mot ett flertal olika konton, i webklienten så är du ju bara inloggad på ett åt gången. Desktop-versionen bygger på en service som synkroniserar i bakgrunden, oberoende av ifall du faktiskt har mailen uppe eller inte. Dessutom får du den där trevliga lilla tray-ikonen + bubbla vid mail.

Desktop-versionen fungerar även offline.

Jag har för övrigt 1,3 GB mail på mitt konto, och oavsett om jag kör Desktop-versionen (som söker lokalt) eller webklienten (som söker på servern) så tar en sökning bara någon sekund eller så.

[edit]My bad, inte 10,3 GB, utan 1,3 GB. Såg det nu.. Hur som haver, allting är ändå indexerat så det påverkar inte en sökning direkt[/edit]

Mycket upplysande svar!

Angående de externa mailen; tanken är att jag ska komma åt dem med ett login, lite som jag har det nu med outlook. Ett outlook leder mig till alla mina mail. Istället har jag lagt regler så att mailen sorteras beroende på var de kommer ifrån. De hamnar i olika PST ("databas") filer.

Jag förstår ändå inte riktigt vad du menar; om vi tar läget då man loggar in och sen ha dem som separata konton; hur ser det ut då? Separeras de i olika submappar?
Och om man tar emot allting i den vanliga inkorgen, har man då ingen kontroll alls över dem, tex regler för sortering till olika mappar?

Och varför använder du hMailServer - på vilket sätt fungerar det annorlunda än de två andra sätten du nämnde, separera de externa konton eller alltin i den vanliga inkorgen?

Se säger du att zimbraklienten jobbar direkt mot databasen. Det är bra.
Men om jag vill nå mailen utifrån, tex småprogram som PopPeeper, eller kanske från en SmartPhone. Finns det då stöd för IMAP?

O sist; kör du Linux? Eller använder du en virtuell maskin för det? Har inte kommit till den punkt ännu men jag är nyfiken på hur du har gjort.

När man har dem som separata konton så är det ungefär som jag vill minnas att Outlook gör, dvs. man har dem upplagda till höger, sedan väljer man vilket man vill titta på. (När man tittar på ett konto så syns en treeview med mapparna för det kontot.)

När man tar in dem i vanliga inkorgen så hanteras de som vilket mail som helst. Ang. regler så är jag inte hundra, jag vet att det förut inte gick att lägga regler på externa konton, dvs. de gick rakt ner i inkorgen, men det har funnits en request på bugtrackern om det. Jag tror, men är inte säker, att den är fixad, och att externa mail processas på samma sätt numera.

Att jag använder hMailServer beror på några olika saker, bland annat så är Zimbra en ganska komplex produkt, och hMailServer är i sammanhanget en leksak.. Men hMailServer är det ganska enkelt att lägga upp SMTP-regler i, samt att hMailServer är väldigt stabil - om jag får strul med Zimbra så riskerar jag inte att förlora en massa mail iom att jag satt hMailServer att köa allting en vecka innan den ger upp. Dessutom, vilket är en stor anledning, så har jag lagt externa konton här, Zimbra ser allt som kommer in som helt vanliga mail då.

Det är inga problem att komma åt mailen utifrån, Zimbra stödjer SMTP, POP3, IMAP, samtliga med eller utan SSL. (Allting bygger för övrigt på att saker är krypterade.)

Jepp, jag kör linux, fast i virtuell maskin. (Värden är också linux. Förutom att jag kör några virtuella linux-maskiner så kör jag också några virtuella windows-maskiner.) Zimbra "kräver" en dedikerad maskin, och en virtuell server är klart enklast. Det är inte rekommenderat/supportat att köra en massa andra grejjer på en Zimbra-server.

När det gäller hårdvara, Zimbra tycker om ram-minne. 1 GB kan ses som ett minimum, men jag rekommenderar starkt 1,5 GB, gärna 2 GB. (Sen går den att köra på mindre, men redan på 1 GB så kan den börja swappa lite nu och då. Den tenderar att börja bli lite instabil när man rör sig neråt 1 GB utav mina erfarenheter.) 64-bitars rekommenderar jag också, 32-bitars är på väg att fasas ut

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Outlook för Windows Home Server har du här, det fungerar helt ok:
http://www.theofficemaven.com/products/whs-outlook

Zimbra ser enormt intressant ut. På min Home Server körde jag tidigare MailSite mailserver och dess webbmail. Det fungerade också helt smärtfritt faktiskt. Absolut inga avancerade funktioner men fullt funktionsdugligt. Då hade de en gratisversion men jag vet inte om de fortfarande har det. Hade jag snubblat över Zimbra på den tiden hade jag nog testat det istället.

Numera betalar jag för Hosted Exchange istället.

Tack för svaren,

Angående Outlook för WHS så har den en huvudsaklig brist, nämligen att Outlook i sig inte agerar mailserver i den mening att jag inte kan komma åt mailen däri genom en extern klient om det skulle behövas.

Vad jag behöver tycks vara en exchange lösning.
Jag tittade på Hosted Exchange och känner mig inte riktigt redo att betala månatligen för en tjänst.
Vad gäller Zimbra så upplever jag linuxbiten som en tröskel som jag är osäker över.

Ska undersöka hMailServer och därefter MailSite.

Återkommer om jag lyckas eller misslyckas.

hMailServer ska du inte undersöka, den är skräp i alla avseenden utom att routa mail via smtp/aggregera ifrån externa konton :)

Hmm.. okej.

Betyder det att i ditt fall har du gjort så hMailServer tar in mail från externa servers och sen tillgängliggöra dem för Zimbra eller bara som en routingprocess, att Zimbra laddar ner dem och att det i slutändan inte kommer finnas något alls lagrat i hMailServer?

Mja, något mittemellan. Jag har hMailServer som den publikt åtkomliga SMTP-servern, dvs. mail till mina domäner skickas till min publika IP-adress, och det är hMailServer som svarar på den adressen. Dessutom så hämtar den email ifrån ett POP3-konto utifrån. Oavsett på vilket sett mailen kommer in så skickas den sedan direkt till Zimbra på en annan server, dock så kör den ett snabbt spam-filter (sammanlagt har jag tre lager spamfilter :P ) Skulle Zimbra inte svara och inte kan ta emot mail så buffrar Zimbra dem i en vecka.

Likaså har jag så att Zimbra skickar alla utgående mail genom hMailServer.

I hMailServer har jag satt upp viss routing så att mail till vissa domäner går till olika mailservrar, förut hade jag så att mail till en domän gick till en egen applikation jag hade skrivit, använde Telias sms-till-email-historia :)

Men hMailServer är annars ganska hjärndött, ingen indexering eller liknande värt namnet. En sökning innebär att den måste öppna varenda mail-fil på kontot, för att sedan läsa igenom rubbet och söka samtidigt. Den hanterar alltså många mail väldigt, väldigt dåligt. Dessutom så är du ändå låst till att ha en IMAP-webmail till, och de är inte sådär jättespännande.. :)

Mja, något mittemellan. Jag har hMailServer som den publikt åtkomliga SMTP-servern, dvs. mail till mina domäner skickas till min publika IP-adress, och det är hMailServer som svarar på den adressen. Dessutom så hämtar den email ifrån ett POP3-konto utifrån. Oavsett på vilket sett mailen kommer in så skickas den sedan direkt till Zimbra på en annan server, dock så kör den ett snabbt spam-filter (sammanlagt har jag tre lager spamfilter :P ) Skulle Zimbra inte svara och inte kan ta emot mail så buffrar Zimbra dem i en vecka.

Likaså har jag så att Zimbra skickar alla utgående mail genom hMailServer.

I hMailServer har jag satt upp viss routing så att mail till vissa domäner går till olika mailservrar, förut hade jag så att mail till en domän gick till en egen applikation jag hade skrivit, använde Telias sms-till-email-historia :)

Men hMailServer är annars ganska hjärndött, ingen indexering eller liknande värt namnet. En sökning innebär att den måste öppna varenda mail-fil på kontot, för att sedan läsa igenom rubbet och söka samtidigt. Den hanterar alltså många mail väldigt, väldigt dåligt. Dessutom så är du ändå låst till att ha en IMAP-webmail till, och de är inte sådär jättespännande.. :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)