Jag rekommenderar Zimbra, open source mailserver. Kräver dock Linux, men det kan du ju köra i en virtuell maskin. Stödjer externa mailkonton. Sen undrar jag om du har en väldigt bra anledning till att behöva Outlook, om inte så innehåller Zimbra en väldigt kompetent webmail (dock inte bara webmail, även kalender, adressbok etc.) Titta även på Zimbra Desktop, webklienten, fast i klientversion.
Bakgrundshistorian;
jag använder sedan ett tag WindowsHomeServer och där lagrar jag alla mina värdefulla data. Det funkar hyffsat bra i praktiken trots flaskhalsen som LANet innebär.
När det kommer till Outlook och dess PST filer så har jag tyvärr tvingats ha dem på min C eftersom jag befarar att det inte skulle gå i längden att ha dem på min mappade nätverksenhet. Filerna är helt enkelt för stora - allt som allt har jag nästan 4Gb med PST filer - vet inte om en del tycker det är onormalt mycket eller om det är likadant för en del av er.
Hur som helst tänkte jag följande; om jag har en mailserver dit jag kopplar in diverse befintliga mailkonton, tex gmail, hotmail, home, spray eller vad man nu kan tänkas ha för mailkonton, och sen via min vilken annan dator som helst komma åt mailen genom IMAP.
På så vis förblir mailen centralt lagrade på min server och jag kan fortsätta använda min mailklient (Outlook eller annan) som vanligt.
Varför jag inte lämnar kvar mailen på servern torde vara begripligt av ovan nämnda skäl - det är en herrans massa mail.
Jag stötte på Pimero, men den verkar fungera lite som Outlook fast med en del unika finesser. Jag gillar möjligheten med ett Webbinterface men det ska finnas ett addon till WHS som ger en access till Outlook (som är inlagd på WHS) via webben.
Prio är just nu möjligeten till en egen server av något slag, som blir en pool dit mina mail hamnar och sen i sin tur läser mailen genom en klient som ansluter till min egna server.