DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Hej!
Jag vill bara kunna söka efter ett angivet värde i ett fält, jämföra det värdet och returnera ett värde som då ska vara kopplat till just det värdet. På ren svenska så ska man kunna ange en vara i en kolumn, och då få veta hur mycket den varan kostar i kolumnen bredvid...
Hur göra? Jag har försökt med LETAUPP/LOOKUP men får inte till det då den ibland tar värden från nån helt annanstans. Tror det kan ha nåt att göra med fallande ordning eller liknande. Får dock inte till det.
Är jag på rätt spår, eller finns det någon enklare sätt att hämta pris på en vara? IF? MATCH?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Du är på rätt spår, använd VLOOKUP() men har för mig att dom funktioner kräver att tabellen är sorterad.
Se exempel i bifogad fil
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Ska kolla när jag kommer hem, men finns det ingen jämförelsefunktion som tittar på angivet värde, jämför det med en annan cell och returnerar ett tredje värde från en annan cell?
För det är just sorteringen jag vill komma ifrån...
Letarad heter det nu. (på svenska)
Ex.
=LETARAD(A2;Blad2!A:D;3;0)
Letar efter värdet som finns i A2 och söker på blad två i kolumn A, returnerar i detta fallet värdet från kolumn C (nr:3). Sista värdet, 0, skall vara med för att excell inte skall returnera ett värde om den inte hittar värdet i A2. (Varför inte det är standard är för mig en gåta. :) )
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Nicrosoft skrev:
Letarad heter det nu. (på svenska)
Ex.
=LETARAD(A2;Blad2!A:D;3;0)
Letar efter värdet som finns i A2 och söker på blad två i kolumn A, returnerar i detta fallet värdet från kolumn C (nr:3). Sista värdet, 0, skall vara med för att excell inte skall returnera ett värde om den inte hittar värdet i A2. (Varför inte det är standard är för mig en gåta. :) )
Och även här krävs en sorterad ordning?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
DanneSt skrev:
Och även här krävs en sorterad ordning?
Beror på om 4:de argumentet till letarad är sant(1) eller falskt(0) från: http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/letarad-HP005209335.aspx
http://office.microsoft.com/sv-se/excel-help/letarad-HP005209335.aspx skrev:
Ungefärlig Ett logiskt värde som anger om LETARAD ska söka efter en exakt eller ungefärlig matchning:
\* Om ungefärlig har värdet SANT eller utelämnas, returneras en exakt eller en ungefärlig matchning. Om ingen exakt matchning hittas returneras närmast största värde som är mindre än letauppvärde.
Värdena i den första kolumnen i tabellmatris måste placeras i stigande sorteringsordning. Annars kan fel värde returneras av LETARAD. Du kan sortera värden i stigande ordning genom att välja kommandot Sortera på Data-menyn och sedan klicka på Stigande. Mer information finns i avsnittet Standardsorteringsordningar.
\* Om LETARAD har värdet FALSKT returneras bara en exakt matchning. I detta fall behöver värdena i den första kolumnen i tabellmatris inte sorteras. Om två eller fler värden i den första kolumnen i tabellmatris matchar letauppvärde, används det första värde som påträffas. Om ingen exakt matchning hittas returneras felvärdet #SAKNAS!
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg Kanon grabbar! Tusen tack, det funkar om man gjorde enligt Er syntax och struntade i excelguidens syntax som ville ha med ytterligare en variabel (letauppvärde;tabell;kolumnindex;ungefärlig).
Gruppkram! :) :birp